Känner mig tjock
Jag är 12 och ett halvt år, folk har kallat mig tjock och jag känner mig tjock, jag har alltid massa tankar om att spy ut min mat, inte äta nåt. Har försökt träna och äta nyttigt 100 ggr det går ej :(
Anonyma

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss. Så himla tråkigt att höra att du fått negativa kommentarer om utseendet. Tyvärr är det ett vanligt beteende att tänka och prata negativt om både vikt och utseende, det kan vara riktat både mot sig själv och mot andra.
Det ursäktar dock inte att någon har sagt saker på ett sätt som sårar dig.
Därför vill jag peppa dig att stå på dig, och påminna dig om att du har rätt att säga ifrån när någon säger nåt på ett taskigt sätt. Jag får också en känsla av att du är ganska så olycklig och ledsen när du skriver att du har en massa tankar om att inte äta nåt och tankar på att spy upp maten.
Sådana jobba tankar och känslor kan vara tunga att bära på och kan ge grund till en negativ självbild. Ofta kan det kännas bättre om man då kan vända sig till en vuxen.
Finns det någon vuxen som du har förtroende för som kan lyssna på dig och stötta dig?
Skulle du kunna berätta lite mer om hur du mår och känner dig till dina föräldrar eller till någon av dina lärare?
Grunden för bra och balanserat ätande är att försöka äta regelbundet och varierat. När man är i din ålder och kommer in i tonåren så växer och utvecklas också kroppen i olika takt. Därför kan en del väga lite mer och andra lite mindre i en ålder och senare så kan kroppsformen ha förändrats en del igen.
I allmänhet brukar därför man avråda från all typ av bantning i din ålder. Bantning är också en risk för att utveckla mer allvarliga ätstörningar.
Därför vill jag återigen  uppmuntra dig att börja prata med en vuxen om hur då mår och känner dig.
Om du tycker att det känns svårt att prata med dina föräldrar så kan du kontakta din skolkurator för samtal.
Ta hand om dig!