Vill inte bli så arg
Hej jag är 17 år gammal och har någon typ av aggressionsproblem då jag ofta blir arg för små saker, och inte lite arg utan jag blir frustrerad och slår sönder saker och ibland dunkar huvudet i väggen. Igår hittade jag inte en pincett hemma och skrek och slog i väggen och skrek på mina föräldrar. Jag försöker verkligen håll mig lugn men jag kan inte, jag måste få ut min ilska på något. Vill inte att det ska vara så, hatar att bli så arg.
Sebbe

BUP svarar:
Hej!
Ditt mejl visar att du har en mogen insikt om ditt problem. Att man blir arg av det ena eller andra är i sig inget konstigt men du beskriver något annat. Du verkar ha en låg tröskel till att stå ut och handskas med frustrationer. Det är möjligt att du på något sätt har en ständigt förhöjd irritationsnivå som snabbt slår över i regelrätt ilska när någonting höjer irritationsnivån ett snäpp till.
Det är jättebra att du har en sund ambition att hålla dig lugn och inte riskera att förstöra dina relationer genom din svårkontrollerbara ilska. Det betyder att du verkligen har goda chanser att uppnå förändring. Men med all sannolikhet behöver du hjälp utifrån för att lösa detta.
Först och främst behöver du med hjälp av en professionell person att undersöka vad det är som ligger bakom din låga tolerans för motgång. Det kan nämligen finnas väldigt olika orsaker till det.
Dels har vi vårt medfödda temperament, dels har vi olika omständigheter i vårt liv som i en ogynnsam kombination kan förklara en förhöjd irritationsnivå.
Man kan varar extra känslig för motgångar, hinder på vägen till att göra det man vill göra (typ hitta en pincett).
Finns det problem hemma? Finns det någon annan i familjen som också reagerar på samma sätt som du? Har det alltid varit så hos dig eller kom det här nyligen eller bara på senare tid?
Är det bara ilskan som är ett problem eller finns det andra svårigheter? Det kan också vara så att man egentligen är ledsen för en del saker men omedvetet "kamouflerar" ledsenheten med ilska.
Det finns alltså olika saker du skulle behöva skapa mer klarhet i för att sedan kunna bestämma vad du behöver göra för att få kontroll över din ilska och hur du kan bygga upp en inre reglering för att inte brusa upp direkt.
Jag kan rekommendera att du vänder dig till ungdomsmottagningen för samtal. Du kan också ringa till vårdcentralen och fråga om de har infört det som kallas "första linjens psykiatrisk vård" (många vårdcentraler har det) och i så fall boka tid där.
Självklart kan du även ringa till den BUP- mottagning du geografiskt tillhör och boka tid där. I din ålder kan man göra det på egen hand.
Det är utmärkt att du vill ta tag i detta problem.
Ta nästa steg och sök professionell hjälp!