Får inte den stöttningen jag behöver
Hej det är så att jag har depression och Panikattacker även självskadebeteende men jag vill inte berätta för mina föräldrar eftersom att de skriker på mig och de stöttar mig aldrig vad ska jag göra
PS

BUP svarar:
Hej!
Du frågar vad du ska göra. Frågan skulle gärna få bollas vidare till dina föräldrar. Om det är som du beskriver det så behöver deras bemötande ändras. Mindre skrik och mer pepp och närvaro.
Om du inte känner stödet från dina föräldrar och upplever att du får en utskällning istället för en kram, tröst och förståelse förstår jag att du mår dåligt och känner dig ensam. Föräldrar ska ju finnas där för en. Det är ännu viktigare då man har det svårt och är ledsen.
Jag tycker att det är konstigt om dina föräldrar inte skulle ha sett att du mår dåligt ifall du upplever dig deprimerad, får panikångestattacker och självskadar. De kanske har sett, men tycker att det är svårt att ta upp det med dig eller har egna problem som gör att de just nu inte orkar finnas för dig?
Det är super-viktigt att du får hjälp med din depression, dina panikattacker och att du ibland gör dig illa. Även din relation med dina föräldrar skulle behöva stärkas.
Jag vet inte hur det sett ut tidigare-  om du upplevde att din relation med din mamma och pappa var bättre då du var liten. Om den varit bra då så kan den bli bra igen. Jobbigt läge, nu men jag vill ge dig lite hopp om att det kan ändras.
Nu över till en väldigt viktig fråga. Finns det någon vuxen som vet hur du har det? Vet hur du mår? Som kan ge dig stödet du saknar, kramen som du skulle behöva och är värd att få.
Det kan vara en granne, någon släkting, din bästa kompis föräldrar eller din mentor, skolkurator eller skolsköterska. Det viktigaste är att det är någon du har förtroende för och som du kan börja berätta för, så du slipper gå och bära på allt på dina axlar.
Ju mer jag tänker på vem du kan vända dig till blir min rekommendation din skolkurator. Det skulle kunna vara ett bra första steg och prata med honom eller henne om din situation.
En annan möjlighet är att kontakta Bris. De finns möjlighet att ringa eller chatta. De kan ge dig vägledning och de är bra på att lyssna.
Du kan självklart pröva båda alternativen.
Du får en styrkekram från mig via detta brev.
Bra att du skrev till oss och ett stort Lycka till