Tror jag fått en psykos
Hej jag har tagit 8 elvanse 50mg inte sovit på 2 dar efter jag sovit började jag få hallisar och ingen mat lust och därför tror jag  att jag fått en psykos jag blir orolig iblsnd för inget och är rättså oroligt att va psykos

BUP svarar:
Hej!
Jag blir orolig när jag läser om de reaktioner du fått efter du tagit medicinen. Du skriver inte vilken dos som din läkare har ordinerat dig (som står under ditt namn på läkemedelsförpackningen) eller om du har tagit en högre dos.
Det bästa vore om du kan prata med din föräldrar om det här, så de kan hjälpa dig i kontakten med sjukvården.
Om du tagit den dos som din läkare har ordinerat dig och du får så här allvarliga reaktioner som sömnlöshet, aptitbrist och hallucinationer så ska du snarast kontakta läkaren eller den mottagning du går på. Berätta precis det här, så kommer du få medicinska råd hur du ska göra för att må bättre igen.
Om det händer att du tar en högre dos än vad läkaren har ordinerat dig, så kontakta läkaren/mottagningen samma dag och berätta hur många kapslar du tagit, eller kontakta Giftinformationscentralen (tel. 112), eller sjukvårdsupplysningen (tel 1177) för bedömning av risken samt rådgivning.
Om de här besvären med hallucinationer kommit i samband med att du tagit medicinen, så kan det röra sig om en biverkning och är då inte ett tecken på allvarliga psykiska symtom.
Så det är viktigt att du berättar både om dina mediciner och dina symtom när du kontaktar sjukvården.
Det kan vara en ganska så skrämmande upplevelse att få hallucinationer, så tveka inte att prata med sjukvården om det här!
Var rädd om dig.