Jättesvartsjuk
Hej!
Jag är en 15 årig tjej som är helt normal förutom jag blir jätte svartsjuk. Jag hade en bästa vän som jag verkligen älskade (som vän) men ja började bli sur hela tiden när hon inte va med mig och jag skrev massa saker till henne när hon var med andra vänner! Men efter det mådde jag jätte dåligt. Efter ett tag lämnade hon mig och det hårt på mig. Nu har jag en pojkvän som jag gör samma sak mot. Det kan vara så illa att jag kan sitta hemma och gråta.
Tacksam för svar

BUP svarar:
Hej!
Att vara svartsjuk är både svårt att uthärda och svårt att rå på - den erfarenheten delar du med många men det gör det inte lättare. Det går ju inte att att hindra de människor man älskar från att träffa andra, det går i längden inte att kontrollera någon annan.
Detta vet du ju redan men känslorna kommer ändå.
Är du rädd för att bli övergiven, rädd att bli bortvald, att du inte duger och att inte vara med dig hela tiden ska vara ett första steg bort från dig?
Man kan behöva sortera ut vad det är för tankar som väcks och gör att känslorna blir så svåra. Kanske också få koll på om du har anledning att vara svartsjuk eller om det bara är egna "hjärnspöken" som förstör för dig i dina relationer. Ett tips är att du går in på tjejzonen.se och chattar anonymt om detta.