Min mamma bara klagar på mig
Jag är en tjej på 12 som har självmordtankar, ätstörningar och självskadebeteende beteende och har haft det i snart 2 år eller ätstörning börja jag med för en vecka sedan jag har försökt ta livet ett antal gånger blev mobbad i hela fyran och skurit in ett ex på mind hand för att påminna mig själv att jag inte betyder något försökt få hjälp av mina lärare men dom har bara sagt till min mamma och skolsystem vilket inte alls hjälpe jag blev kallad tjokis av min mamma i ett år jag kan inte träffa mina syskon min gammelmormor kanske kommer dö i canser och jag kan inte träffa henne för hon bor i Thailand jag gråter ständig på kvällarna försökte ta mitt liv i skolan med piller vill bli smalare eftersom min mamma bara klagar på att jag väger för mycket och att jag måste banta och nu tänker jag bara äta ett litet mål om dagen försöka träna så mycket som möjligt och spy upp mat jag äter och jag blir en annan person när jag år med folk alltså jag kan inte vara mig själv och det sista jag behöver fejka ett leende var dag😔😔vad ska jag göra för att må bra?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du har det riktigt svårt - det råder ingen som helst tvekan om. Och du verkar ha gjort det rätta när du berättade för dina lärare och bad om hjälp.
Dessvärre fungerade det inte - hittills.
Så jag förstår att du är jätteledsen och  kanske också arg för det. Din fråga är helt berättigad: vad kan du göra nu när hjälpen hittills inte kom?
Det jag ser är att du har många svåra problem som man måste ta på mycket stort allvar.
Jag vet inte hur mycket och vad du har berättat för skolsköterskan.
Har du sagt något om dina självmordsförsök och självmordstankar?
Har du sagt något om din självskadebeteende?
När din mamma talade med skolsköterskan var du med under samtalet?  Eller var det så att skolsköterskan bara ringde ett samtal till mamma?
Är du överviktig också enligt skolsköterskan? För i så fall behöver mamma få vägledning och rådgivning hur hon kan hjälpa dig att reglera vad och hur mycket du äter.
Jag undrar också om det finns någon annan vuxen i din familj - en pappa eller mor- eller farföräldrar eller annan släkting som skulle kunna stötta dig att tala med mamma?
Om inte så föreslår jag följande:
Om det finns en kurator i din skola -gå snarast till henne/honom. Berätta allt som du skriver om här i ditt mejl och be om hjälp så att du och mamma kan gå till BUP för att få hjälp med de problem som du räknar upp.
Om det inte finns en kurator vill jag att du går tillbaka till skolsköterskan och berättar allt (igen), från din ätstörning och självskadebeteende till dina självmordstankar och självmordsförsök.
Du kan också helt enkelt visa det mejl du skrivit till oss för att skolsköterskan ska få en mer sammansatt bild och hjälper dig och mamma att komma till BUP.
Hur du än gör så är det viktigaste att du får effektiv hjälp.
Ett barn med sådana problem som du har får inte lämnas ensam med sina problem.
Nej, du ska inte fejka ett leende, du ska inte låtsas om annat än vad som verkligen plågar dig. Ärlighet och öppenhet är bäst.
Ge inte upp, ditt liv är lika värdefullt som andras liv! Jag vet att det kräver energi av dig - det är inte helt lätt. Men det är värt att fortsätta tills du når fram.
Du kan också få stöd och hjälp på nätet.
Några förslag: gå in på bris hemsida där du kan tala/chatta anonymt med någon.
Om du får självmordstankar tala med någon på självmordslinjen.
På tjejzonen kan du också få råd och vidare vägledning av en så kallad storasyster.