Snackar innan jag tänker
hej jag vet inte vad jag ska göra..
jag mår jättedåligt sen 8an då allt började gå åt helvete.
började skolka då jag började känna att jag inte passade in, folk kommenterade om hur störd jag va, konstig.
jag tyckte också det. för det första har jag problem att koncentrera mig och när det blir för mycket blir jag stressad och gör fel saker. man säger till mig att göra en sak så gör jag en annan. allt blir fel. får inte ens gå handla av mina föräldrar för de tror att jag inte lyssnar men det gör jag (om jag inte blir distraherad) men jag glömmer ändå och köper fel saker. tappar alltid bort saker, glömmer läxor, möten, saker som ska göras. får jag en uppgift skjuter jag alltid upp den. börjar med något nytt men avslutar aldrig. innan jag slutade nian fick jag en sista chans att lämna in alla halvgjorda arbeten. det var en hel del. det mesta blev halvgjort och jag blev riktigt deppig.
jag hamnar ofta i bråk för att jag snackar innan jag tänker och blir arg snabbt, mest för småsaker som gör att jag blir galen..
så jävla ledsen när alla alltid säger "du är fan seg" " du är hopplös" "varför är du alltid sen". känns som en kniv i hjärtat varje gång mina kompisar skojar om att jag tar pris i seghet, att de aldrig tänker vänta på mig för att jag aldrig kommer i tid. jag kan sitta och lyssna på någon som prata med mig i en halvtimme och inte hört ett ord av vad som sas. jag liksom flyger iväg, dagdrömmer helatiden. blivit en vana att folk säger "kolla, nu är hon helt borta igen". min bästis vill att jag ska kolla upp om jag har adhd men jag är inte värsta hypad. har svårt för å sitta still och blir utråkad snabbt men jag är inte hyperaktiv. add har jag läst om. kanske de? men hur ska jag göra? mina föräldrar hatar jag och de bryr sig inte. nåt måste jag göra! om jag har koncentrations problem behöver jag extra hjälp för jag vill komma in på ett bra gymnasium (sökt om pga att jag inte blev godkänd i några ämnen i nian). desperat och mår förjävligt. små börjat med droger för att palla skolan men det skiter sig när jag inte fattar!
pappa vill kontakta bup för att jag är riktigt deprimerad, men jag vågar inte. vad händer?
nu blev det värsta boken men jag hoppas det går och läsa och förstå.
min bästis tycker att jag borde gå och kolla
p.c

BUP svarar:
Hej p.c och tack för ditt brev!
Du beskriver hur allt började gå dåligt i åttan och att du har svårt med koncentration, uppmärksamhet och impulsivitet. Men jag undrar hur det var för dig innan åttan. Kom svårigheterna plötsligt eller har de vuxit fram? Var det något särskilt som hände där i åttan, som gjorde att du förändrades?
Mycket av det du beskriver om hur du fungerar, kan man känna igen i information om hur adhd eller ADD kan yttra sig. Men för det är det inte säkert att du har det.
Koncentrationssvårigheter kan även vara tecken på något annat. Om det behövs kan man ta reda på om man har adhd med hjälp av en så kallad utredning. Utredning kan bland annat göras av din närmaste BUP-mottagning, men man ska komma ihåg att utreder gör vi för att få svar på hur vi bäst ska hjälpa den som utreds och om det behövs extra stöd i skolan, inte för att stämpla ungdomen eller bara för att ge en diagnos.
Jag tycker att det verkar som att du har personer i din närhet som bryr sig om dig och det är bra. Din bästis och pappa har föreslagit BUP och kanske är det ingen dum idé att försöka. Där kommer det finnas möjlighet för dig att reda upp dina tankar och problem och om din behandlare tror att du kan bli hjälpt av det, kanske det blir aktuellt med utredning.
Om du tycker det är svårt att ta upp detta med dina föräldrar, tycker jag du kan skriva till dem, för du är bra på att i skrift förmedla hur du känner. För att du ska få hjälp och förändra din situation, behöver du vara modig och berätta.
Du har redan tagit första steget genom att skriva till oss. Jag tycker också att du måste också sluta med droger, för det är ingen hjälp! Ta hand om dig!