Hur ska jag få tillbaka koncentrationen?
Hej, jag går i nian nu och är enormt stressad. det har hänt en massa skit i mitt liv genom hela min uppväxt och nu har det verkligen vart skitmycket sista tiden. jag har kommit efter asmkt i skolan. jag skolkar ungefär 60% av tiden och när jag väl är i skolan ställer ja bara till massa problem, allt från att störa andra till att förstöra saker, och vara kaxig mot personal och så.. På senaste tiden har allt varit jättesvårt att kontrollera, flera gånger har jag bara velat sparka ner folk (trots att jag är tjej är jag lång och vältränad) och jag har fått behärska mig asmycket för att inte göra det. men jag börjar känna att jag inte bryr mig. Jag kommer snart slå till nån på riktigt för jag skiter i konsekvenserna. Jag skiter i allt!
jag har börjat röka och jag har bytt kompisar, det är lättare att umgås med andra som skiter i plugget och hellre gör annat. Förut var jag omtyckt av lärare, nu vet jag att de skiter i mig för de ringer inte hem när jag skolkar för de tycker det är skönt att jag inte är i skolan. Hur ska jag få tillbaka koncentrationen?
ungjävel

BUP svarar:
Hej!
Du har det riktigt rejält svårt just nu och du skriver också att det varit på samma sätt bakåt i ditt liv. I det läget tycker jag att det är starkt gjort av dig att skriva hit och undra över hur du ska få tillbaks koncentrationen i skolan.
Den önskan som finns hos dig om en förändring tycker jag du ska ta vara på genom att söka hjälp. Jag undrar om du haft kontakt med skolkuratorn? Hon/han borde kunna hjälpa dig att reda ut din skolsituation.
Du beskriver hur svårt du har att hantera och hålla tillbaka alla arga känslor som riktar sig mot både personer och saker. Jag tycker du låter både desperat och framför allt väldigt olycklig! Du har ett inre som tänker och känner på ett sätt, men du visar en helt annan sida utåt, den störiga och kaxiga. Risken är stor att du blir väldigt missförstådd av din omgivning, både i skolan och hemma!
Det verkar ju också vara så att skolan tycker du är besvärlig, medan du själv egentligen är olycklig över den situation du befinner dig i och inte kan ta dig ur den. Du behöver få hjälp med att bearbeta och reda ut känslorna som trycker på inom dig så att du inte behöver riskera att de förstör för dig.
Jag undrar också över hur ditt liv ser ut idag och om det är något som du behöver få hjälp att förändra så du har möjlighet att må bättre. Att du mår dåligt kan ju både vara en reaktion hur du haft det tidigare i livet och hur du har det nu. Så här besvärligt ska du i alla fall inte behöva ha det!
Du är ung nu och har rätt att få det stöd du behöver av trygga vuxna för att gå vidare i livet. Den hjälpen kan du få av skolkuratorn, på ungdomsmottagningen, eller på närmaste BUP-mottagning.