Är rädd för mig själv
Hej! Jag är rädd för mig själv. Jag har ett bra liv och allt pekar på att jag kan få en bra framtid men jag är rädd för vad jag kan göra. Det kan bli så att jag börjar ta droger fast jag inte vill. Det låter väl dumt. Rädd att jag ska få för mig att slänga mig framför ett tåg. Vill inte dö och ibland känner jag mig full av liv och vilja. Då är jag rädd att en olycka ska hända så att jag inte får leva mer. Vem är jag? Vad är jag kapabel att göra? Hur agerar jag som medmänniska?
Rädd för mig själv

BUP svarar:
Hej!
Många kan nog känna igen sig i ditt brev. Känslan och tanken på att inte kunna hindra impulser och bestämma själva vad vi skall göra. Min fråga till dig är: hur har det gått hittills? Har du gjort saker impulsivt som du inte velat göra? Har du hittills gjort farliga saker mot ditt bättre vetande?
Olyckor kan man kanske inte påverka mer än att man tar rimliga risker. Men att leva ett helt tryggt och ofarligt liv tror jag inte skulle vara ett liv värt att leva. Om du under dina första 17 år i livet inte har gjort plötsliga farliga saker mot din egen vilja, tror jag inte att du behöver oroa dig för att det plötsligt skulle hända nu.