Jag vet väl att man skall äta sex gånger om dagen
Jag förstår inte!
Jag hetsäter och kräks varje dag.
Jag vill sluta.
Så jag har verkligen sökt hjälp.
Men på äs-enheten verkar de inte vilja(kunna?) hjälpa mig att sluta kräkas.
"Ät sex gånger om dagen, då håller du dig mätt"
Ja, men herregud, det vet jag väl att man ska, äta sex gånger om dagen alltså. JAG VET!
Men HUR ska jag kunna tillämpa det i praktiken? DET vill jag klara. Jag behöver ingen föreläsning, eller kort svar på hur jag BÖR äta, utan en lösning på hur jag ska gå till väga för att ta mig dit, få till det. Om inte ens experterna verkar kunna hjälpa mig, säga något mer revolutionerande än det här, är jag liksom körd då? Känns så himla hopplöst. önskar jag kunde lösa det själv, så att det blev gjort. Men alla mina försök, varje dag, går åt skogen. Spelar ingen roll vad jag VILL, det är något i mig som är starkare.. eller nåt.. Vet inte vad jag ska göra! :(
Hopplös?

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker att du på ett bra sätt beskriver det som många, som vill göra en stor förändring i livet, hamnar i. Man vet vad som måste göras men klarar inte av att göra det. Ja, hur skall det då gå till? Hur skall man göra i praktiken?
Det jag riskerar att göra om jag ger dig ett svar är att du än en gång blir besviken på att du får ett klokt råd som du inte har någon som helst nytta av. Jag tror du behöver någon som du kan göra en plan på hur det skall gå till tillsammans med. Någon som även stöttar dig under tiden du kämpar och följer upp kampen så att du rör dig i rätt riktning. Det är den sorts stöd man kunde ha hoppats på att du skulle få på Ätstörningsenheten. För när det kommer till att göra livsstilsförändringar gäller det att anpassa hur man gör det. Sättet att göra förändringen måste stämma med den person det gäller. Annars kommer det bara att bli goda råd. Det är inte tillräckligt med goda råd. Så svaret på din fråga är: skaffa dig personligt stöd för att klara av att orka göra din förändring.