Sömnproblem

Sömnen är viktig för att må bra och för att kropp och hjärna ska utvecklas. Men det är vanligt med sömnsvårigheter, under kortare eller längre perioder.

Sömnen är viktig för att må bra och för att kropp och hjärna ska utvecklas och fungera på ett bra sätt. Du kan få svårt att sova under en period om du har det stressigt eller om du är orolig och extra spänd för något särskilt, till exempel inför ett prov i skolan eller en viktig match. Då brukar sömnproblemen gå över när situationen har lugnat ner sig eller när du har klarat av det som gjorde dig nervös. Tillfälliga sömnproblem är vanligt och de flesta upplever det ibland.

Sömnlöshet är den vanligaste sömnstörningen och innebär att du har svårt att somna, vaknar mycket på natten och vaknar för tidigt. En annan form av sömnstörning är att vara sömnig på dagen och behöva sova mer än vanligt, mer än vad som förklaras av dålig nattsömn. En vanlig sömnstörning i tonåren är att ha en störning av dygnsrytmen så att du somnar mycket sent och behöver sova länge på morgnarna. Det finns också andra problem med sömnen, till exempel att tala i sömnen, nattskräck, sömngång och mardrömmar.

Vad beror sömnproblem på?

Sömnproblemen kan orsakas av flera olika saker: psykologiska eller kroppsliga faktorer, eller stress. De kan också bero på en kombination av dessa orsaker. Sömnproblemen kan påverkas av ångest, en kroppslig sjukdom eller ha att göra med depression. Det kan till och med vara så att sömnproblemen gör att du blir nedstämd. Då kan det bli en ond cirkel där du mår dåligt för att du inte sover bra, och det gör att du mår och sover ännu sämre.

Ibland kan stress och oro vara mer långvarig och göra att du får sömnproblem under en längre tid. Kanske har du oroliga tankar som återkommer och är svåra att bli av med, eller stress som inte går över. Långvariga sömnproblem kan leda till att du får svårt att ha en vardag som fungerar. Kanske har du vänt på dygnet och sover till sent på dagen eller ligger vaken på nätterna så att du känner dig utmattad, okoncentrerad och får svårt att hålla humöret uppe på dagarna. Det kan också vara så att du sover mycket men ändå alltid känner dig trött.

Du bör söka hjälp om du har sömnproblem som håller i sig och som gör att du inte klarar av att ha en fungerande vardag. Då behöver du ta reda på vad som ligger bakom sömnproblemen, så att du kan få rätt sorts stöd och hjälp.

Få stöd och hjälp

Om du har sömnproblem som håller i sig mer än ett par veckor, kan du behöva stöd och hjälp för att få vardagen att fungera. Ett sätt att få hjälp är att ta kontakt med skolsköterskan på skolan. Vissa skolor erbjuder stödjande samtal.

Ibland kan mer specialiserad vård behövas. Då kan skolsköterskan hjälpa till med vidare kontakter. Det kan till exempel vara hjälp med att kontakta oss på BUP. Du kan också ta direkt kontakt med BUP eller be dina föräldrar om hjälp. Hjälpen du får på BUP ser olika ut beroende på vad som ligger bakom sömnproblemen.

Först måste vi på BUP fråga mycket för att reda ut vilken typ av sömnstörning det är. Ibland får du fylla i en sömndagbok hemma under en tid för att ta reda på mer om sömnen. Samtal kan hjälpa, till exempel om du har det jobbigt hemma. Det finns också samtalsbehandling som är direkt inriktad just på sömnproblem. Sömnproblem som beror på andra psykiska problem, till exempel depression eller ångest, behöver behandlas efter just den svårigheten. Ibland kan du också bli hjälpt av medicin under en kortare tid för att få sömnen att fungera.

Vad kan du göra själv?

Det finns flera saker du kan prova att göra för att sova bättre. Du kan fundera på om du kan förändra vissa vanor för att sova bättre. Att undvika kaffe, energidrycker och alkohol kan till exempel vara bra för sömnen.

Regelbundna tider för att gå och lägga sig och stiga upp på morgonen är viktigt, även under helger. Det är bra att försöka ha en normal dygnsrytm och att inte vända på dygnet eller sova på andra tider än på natten. Försök att få lugn och ro minst en timme före sängdags. En viktig sak är att koppla bort dator, mobil och surfplattor i god tid. Även om du har legat sömnlös en natt är det oftast bättre att försöka gå upp på morgonen. Då ökar chanserna att du kan sova bättre nästa natt.

Att röra på sig, komma ut, få frisk luft och se dagsljus är bra. Därför är det bra att till exempel gå en promenad. När du rör på dig blir kroppen trött och du får lättare att varva ner när du sedan ska sova. Däremot ska du helst inte träna eller ha annan kraftig fysisk aktivitet sent på kvällen.