Sömnproblem

Sömnen är viktig för att må bra och för att kropp och hjärna ska utvecklas och fungera på ett bra sätt. Man kan få svårt att sova under en period om man har det stressigt eller om man är orolig och extra spänd för något särskilt, till exempel inför ett prov i skolan eller en viktig match. Då brukar sömnproblemen gå över när situationen har lugnat ner sig eller när man har klarat av det som gjorde en nervös. Tillfälliga sömnproblem är vanligt och de flesta upplever det ibland.

Sömnlöshet är den vanligaste sömnstörningen och innebär att man har svårt att somna, vaknar mycket på natten och vaknar för tidigt. En annan form av sömnstörning är att man är sömnig på dagen och behöver sova mer än vanligt, mer än vad som förklaras av dålig nattsömn. En vanlig sömnstörning i tonåren är att man har en störning av dygnsrytmen så att man somnar mycket sent och behöver sova länge på morgnarna. Det finns också andra problem med sömnen, till exempel att tala i sömnen, nattskräck, sömngång och mardrömmar.


Läs mer om sömnproblem

Fråga BUP
Våra senaste frågor och svar

Fakta: Hur mycket behöver man sova?

Hur mycket man behöver sova för att må bra och känna sig pigg på dagen är olika från person till person. Därför går det inte att säga hur många timmar man bör sova och det går heller inte att jämföra sig med någon annan.

Tonåringar har ofta stort behov av sömn – ofta mer än när man var yngre. Det beror på att det händer mycket saker i kroppen när man är tonåring som gör att man känner sig trött och behöver sova mer.