Vad händer när man ringer till BUP?

På våra mottagningar finns alltid någon som svarar i telefon mellan klockan 8 och 16 på vardagar.

Det är viktigt att man beskriver det problem man funderar över. Vi kommer att ställa frågor för att ta reda på om man har ett problem som vi på BUP kan hjälpa till med, eller om det finns något annat ställe som kan ge bättre hjälp, till exempel elevhälsan, socialtjänsten, familjerådgivningen eller ungdomsmottagningen.

Om man bestämmer sig för att man vill göra ett besök, får man lämna lite fakta om adress, telefon, med mera. Om problemet inte är akut, kan man få vänta några veckor på första besöket. Ibland gör vi upp om en tid direkt, ibland blir man uppringd senare eller får ett brev hem med en bokad tid.

Det kan hända att man får fylla i ett frågeformulär inför första besöket. Det kan också hända att man blir ytterligare intervjuad per telefon om hur man har det i livet och hur problemen ser ut.

Att söka hjälp är frivilligt. Om man tycker att ens frågor har besvarats så att det räcker för tillfället, kanske man tycker att det är onödigt att få tid för besök. Valet är ens eget. Om det under telefonsamtalet kommer fram allvarlig oro för att en ungdom far illa, är vi skyldiga att kontakta socialtjänsten, så att de kan se till att man får den hjälp man behöver.

Hur arbetar BUP?
Fråga BUP
Våra senaste frågor och svar

Bra att veta om BUP

Kostar det att gå till BUP? Hur lång är väntetiden? Har BUP tystnadsplikt? Här har vi samlat praktisk information som är bra att känna till när man ska komma till BUP.

Bra att veta om BUP