Stress

Stress är en naturlig reaktion i kroppen, som är bra när man behöver göra något snabbt eller har bråttom. Känslan kommer när man har för mycket att göra och för lite tid att göra det på, eller när man är i en akut situation. Då skickar hjärnan signaler till kroppen som gör att hjärtat börjar slå fortare, man andas snabbare, musklerna blir spända och man blir beredd att agera.

Man kan också känna sig stressad om man har för höga krav och förväntningar på sig. Då kan man få det som brukar kallas prestationsångest.

Det brukar inte vara något problem att ha det stressigt ett tag så länge kroppen får återhämta sig, genom att man vilar eller gör något kul. Men om kroppen inte hinner vila efter att man har stressat, eller om man är stressad fast man inte har bråttom, kan stressen bli ett problem. Då kan man behöva stöd och hjälp med att hantera sin stress.

Man brukar skilja på positiv stress och negativ stress. Positiv stress är när man medvetet anstränger sin kropp och sina sinnen för att orka ta itu med en uppgift eller klara en deadline. Då är man stressad under en kortare period och efteråt får man tid att återhämta sig.

Negativ stress är när man blir ångestfylld och mår dåligt av stressen. Tecken på att man är stressad på ett negativt sätt kan vara att man:

  • sover dåligt eller känner sig trött fast man har sovit
  • ofta får huvudvärk eller ont i magen
  • spänner sig och får ont i nacken eller axlarna
  • får hjärtklappning
  • känner sig nere och inte har lust att göra saker som man i vanliga fall tycker om att göra
  • känner sig likgiltig eller ointresserad av det som händer omkring en
  • lätt blir irriterad och arg
  • har svårare att koncentrera sig och glömmer bort saker
  • känner sig rastlös och har svårt att ta det lugnt.

 

Stöd och hjälp 

Om man ofta känner sig stressad och mår dåligt på grund av sin stress kan man behöva stöd och hjälp. Man kan vända sig till en ungdomsmottagning, elevhälsan eller en vårdcentral. Där kan man få träffa en läkare och få stödjande samtal med en psykolog eller kurator. Man kan också få hjälp med vidare kontakter om man behöver mer specialiserad vård. Det kan till exempel vara hjälp med att vända sig till oss på BUP.

 

Vad kan man göra själv?

Det finns flera saker man kan göra själv för att hantera sin stress. Att försöka ta hand om sin kropp genom att äta och sova ordentligt och att röra på sig är viktigt. Att äta bra och regelbundet gör att man får mer ork. Motion gör både att man orkar mer och att man sedan kan slappna av lättare. Bra sömn är också ett skydd mot stress. Hjärnan och kroppen återhämtar sig när man sover och bearbetar de intryck man får under dagen.

Det är också bra att ta sig tid att göra roliga saker. Det minskar risken för att man ska må dåligt av stress. När man är stressad är det därför bra att ändå försöka ta en paus för att träffa kompisar, träna, lyssna på musik, gå på bio, fika, spela spel eller göra något annat man gillar.

Sedan kan det vara en hjälp att få stöd från någon man litar på. Man kan berätta för en kompis, sin pojk- eller flickvän eller någon i familjen om sin stress. De kanske kan ge tankar och tips om hur man kan sänka kraven på sig själv till en rimlig nivå eller hjälpa till att välja och prioritera vad som är viktigast att göra.

Det finns metoder och övningar så att man kan träna på att stressa mindre och varva ner, till exempel andningsövningar, meditation och yoga. På sajten Klara Livet finns flera övningar och filmer som kan vara ett stöd för att hantera stressiga situationer.

Fråga BUP
Våra senaste frågor och svar