Sömnproblem

Sömnen är viktig för att må bra och för att kropp och hjärna ska utvecklas och fungera på ett bra sätt. Man kan få svårt att sova under en period om man har det stressigt eller om man är orolig och extra spänd för något särskilt, till exempel inför ett prov i skolan eller en viktig match. Då brukar sömnproblemen gå över när situationen har lugnat ner sig eller när man har klarat av det som gjorde en nervös. Tillfälliga sömnproblem är vanligt och de flesta upplever det ibland.

Sömnlöshet är den vanligaste sömnstörningen och innebär att man har svårt att somna, vaknar mycket på natten och vaknar för tidigt. En annan form av sömnstörning är att man är sömnig på dagen och behöver sova mer än vanligt, mer än vad som förklaras av dålig nattsömn. En vanlig sömnstörning i tonåren är att man har en störning av dygnsrytmen så att man somnar mycket sent och behöver sova länge på morgnarna. Det finns också andra problem med sömnen, till exempel att tala i sömnen, nattskräck, sömngång och mardrömmar.

Sömnproblemen kan orsakas av flera olika saker: psykologiska eller kroppsliga faktorer, eller stress. De kan också bero på en kombination av dessa orsaker. Sömnproblemen kan påverkas av ångest, en kroppslig sjukdom eller ha att göra med depression. Det kan till och med vara så att sömnproblemen gör att man blir nedstämd. Då kan det bli en ond cirkel där man mår dåligt för att man inte sover bra, och det gör att man mår och sover ännu sämre.

Ibland kan stress och oro vara mer långvarig och göra att man får sömnproblem under en längre tid. Kanske har man oroliga tankar som återkommer och är svåra att bli av med eller stress som inte går över. Långvariga sömnproblem kan leda till att man får svårt att ha en vardag som fungerar. Kanske har man vänt på dygnet och sover till sent på dagen eller ligger vaken på nätterna så att man känner sig utmattad, okoncentrerad och får svårt att hålla humöret uppe på dagarna. Det kan också vara så att man sover mycket men ändå alltid känner sig trött.

Man bör söka hjälp om man har sömnproblem som håller i sig och som gör att man inte klarar av att ha en fungerande vardag. Då behöver man ta reda på vad som ligger bakom sömnproblemen, så att man kan få rätt sorts stöd och hjälp.

 

Stöd och hjälp

Om man har sömnproblem som håller i sig mer än ett par veckor, kan man behöva stöd och hjälp för att få sin vardag att fungera. Ett sätt att få hjälp är att ta kontakt med skolsköterskan på skolan. Vissa skolor erbjuder stödjande samtal.

Ibland kan man behöva mer specialiserad vård. Då kan skolsköterskan hjälpa till med vidare kontakter. Det kan till exempel vara hjälp med att kontakta oss på BUP. Man kan också ta direkt kontakt med BUP eller be sina föräldrar om hjälp. Hjälpen man får på BUP ser olika ut beroende på vad som ligger bakom sömnproblemen.

Först måste vi på BUP fråga mycket för att reda ut vilken typ av sömnstörning det är. Ibland får man fylla i en sömndagbok hemma under en tid för att ta reda på mer om sömnen. Samtal kan hjälpa, till exempel om man har det jobbigt hemma. Det finns också samtalsbehandling som är direkt inriktad just på sömnproblem. Sömnproblem som beror på andra psykiska problem, till exempel att man har en depression eller lider av ångest, behöver behandlas efter den svårighet man har. Ibland kan man också bli hjälpt av medicin under en kortare tid för att få sömnen att fungera.

 

Vad kan man göra själv?

Det finns flera saker man kan prova att göra för att kunna sova bättre. Man kan fundera på om man kan förändra vissa vanor för att sova bättre. Att undvika kaffe, energidrycker och alkohol kan till exempel vara bra för sömnen.

Regelbundna tider för att gå och lägga sig och stiga upp på morgonen är viktigt, även under helger. Det är bra att försöka ha en normal dygnsrytm och att inte vända på dygnet eller sova på andra tider än på natten. Man ska försöka få lugn och ro minst en timme innan sängdags. En viktig sak är att koppla bort dator, mobil och surfplattor i god tid. Även om man har legat sömnlös en natt är det oftast bättre att försöka gå upp på morgonen. Då ökar chanserna att man kan sova bättre nästa natt.

Att röra på sig, komma ut, få frisk luft och se dagsljus är bra. Därför är det bra att till exempel gå en promenad. När man rör på sig blir kroppen trött och man får lättare att varva ner när man sedan ska sova. Däremot ska man helst inte träna eller ha annan kraftig fysisk aktivitet sent på kvällen.

Fråga BUP
Våra senaste frågor och svar

Fakta: Hur mycket behöver man sova?

Hur mycket man behöver sova för att må bra och känna sig pigg på dagen är olika från person till person. Därför går det inte att säga hur många timmar man bör sova och det går heller inte att jämföra sig med någon annan.

Tonåringar har ofta stort behov av sömn – ofta mer än när man var yngre. Det beror på att det händer mycket saker i kroppen när man är tonåring som gör att man känner sig trött och behöver sova mer.