Kris

Kriser kan uppstå när man har varit med om något jobbigt eller när det har skett en stor förändring i livet. Det kan till exempel vara att man har varit med om en olycka, att ens föräldrar har skilt sig eller att en närstående har dött. För tonåringar kan det även handla om kärlekssorg, att man förlorat en bästis eller att man misslyckas med något, till exempel i skolan.

Man kan också gå igenom olika utvecklingskriser i livet. Tonåren kan vara en sådan tid. Då förändras både känslor, tankar och kropp mycket och man kan känna sig sårbar. Samtidigt försöker man hitta sin identitet – vem man är och hur man vill vara.

Relationen till föräldrarna förändras också. Man blir mer självständig jämfört med när man var yngre. Man kan också behöva hitta en ny balans i sin känslomässiga relation till föräldrarna. Innan man känner sig trygg i relationen till kompisar kan man känna sig väldigt ensam och sårbar.

Hur det känns i en kris är olika för olika personer, men det är vanligt att man känner sig ledsen, orolig och rädd eller att man känner sig avstängd från sina känslor.

Det kan kännas som om det aldrig kommer att bli bra igen och att man inte lust eller ork att göra någonting. Vissa drar sig undan medan andra inte vill vara ensamma alls. Man kan känna sig lättirriterad och ha svårt att äta, sova eller koncentrera sig i skolan. Man kan också plågas av minnesbilder av det som hänt eller grubbla mycket över livet.

Stöd och hjälp

Ofta hjälper det att få stöd och av betydelsefulla personer man har runt omkring sig som kan trösta och ta hand om en. Men i vissa fall ger krisen inte med sig.

Om det har känts så länge kan man behöva mer hjälp. Då kan ungdomsmottagningen, UMO, eller skolsköterskan hjälpa till att kontakta oss på BUP. Man kan också ta direkt kontakt med BUP eller be sina föräldrar om hjälp. Hjälpen man får på BUP ser olika ut beroende på hur ens svårigheter ser ut.

Det finns också ställen på nätet där man kan chatta med någon och få hjälp om man mår dåligt. På Tjejzonen och Bris finns vuxna som man kan få chatta anonymt med vissa dagar och tider.

Vad kan man göra själv?

Det är bra att försöka ha en normal dygnsrytm, sova, äta regelbundet och att röra på sig. När man rör på sig skapas ”må-bra-hormon” i kroppen och det är en viktig del i att må bättre. Man får försöka hitta ett sätt att röra på sig som känns bra. Det kan också göra att man sover bättre.

Det är också bra att fortsätta göra vanliga saker, som att gå i skolan, umgås med kompisar och familj. Tänk på att det inte är fel eller konstigt om man mitt i krisen känner sig glad och kan skratta tillsammans med andra. Sådana små stunder hjälper en att komma vidare.

 

Hjälp vid kris

Här kan du läsa om vilken hjälp man kan få vid en kris och se en film om hur ett krissamtal går till. 

Hjälp vid kris

Fråga BUP
Våra senaste frågor och svar