Vill inte bli arg men exploderar och ångrar mig alltid
Hej, jag har jobbiga aggressionsproblem. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag vill aldrig bli arg och jag ångrar mig efteråt. Det går oftast ut över min flickvän. Jag ska tillägga att jag ALDRIG har skadat henne eller någon annan under mina utbrott. Den enda jag skadar är mig själv eller saker. Jag slår ofta och sparkar i saker och slänger runt föremål.
Allt kan gå väldigt fort, ena stunden är jag hur lugn som helst och pratar med min tjej sen diskuterar vi något oväsentligt och jag missförstår henne och exploderar.
Det händer ofta när jag är ensam också. Till exempel om jag kör bil och nån ligger för nära mig eller bländar mig med hellyse då spricker jag och skriker rakt ut.
Vad kan jag göra åt detta? Jag har aldrig vart på bup, har aldrig kollat om jag har ADHD. Jag har aldrig pratat med psykolog.
Jag kan tillägga att jag ofta känner mig deprimerad, jag känner att allt är mitt fel. Att jag inte är tillräcklig. Jag blir väldigt ledsen när jag sårar min flickvän för att jag själv är ett jävla svin helt utan anledning. Jag är rädd att jag kommer att förlora henne snart. Hon klarar nog inte mycket mer av mitt humör.
Jag blir ännu värre när jag druckit alkohol, då blir jag en person som jag själv är rädd för. Jag gör saker som jag aldrig någonsin kan föreställa mig själv göra. Därför har jag slutat med alkohol. Men jag vill kunna gå ut med mina vänner och dricka några öl utan att det ska bli nå drama.
Jag mår inte bra, vad ska jag göra? Jag vågar inte riktigt prata med en psykolog. Jag vill må bra. Jag har inte råd med psykologer och mediciner. Snälla hjälp
En ofrivilligt aggressiv person

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du vill ta tag i dina utbrott och göra något åt det! Jag undrar om det är så att du alltid haft lätt för att explodera eller om det börjat nu och hänger ihop med att du dricker alkohol, även om du inte alltid druckit när du får utbrott? Yngre personer som får aggressionsutbrott brukar ju uppmärksammas i skolan och i bästa fall få hjälp, men så verkar det inte ha varit för dig? Kanske är det först på senare tid det blivit så här för dig?
Du har antagligen rätt i att människor kan komma att tröttna på dig, som du säger om din flickvän, det är ju därför det är så avgörande att du vill ta tag i dina problem! Du säger också att du ofta känner dig deprimerad. Kan det vara så att du bär på en ångest och nedstämdhet som du uttrycker genom aggression? Att det egentligen inte är ilskan som är grunden? Du sägar att du vill må bra men egentligen inte söka hjälp hos nån annan. I så fall behöver du arbeta med att skaffa dig självkontroll och behärskning: att kunna räkna till 100, andas lugnt och tänka klart! Men jag vill också säga dig att det inte behöver vara dyrt eller svårt att söka hjälp. Det finns psykiatriska öppenvårdsmottagningar där besöken kostar som ett läkarbesök. Där kan du få hjälp att kontrollera din ilska och få svar på dina eventuella frågor kring ADHD. På många håll finns särskilda mottagningar för unga vuxna. Du hittar info om telefonnummer här på sidan, eller på ditt landstings hemsida om du bor utanför Stockholm. Ett alternativ kan också vara att gå till Ungdomsmottagningen, kolla på www.umo.se
Mitt bestämda råd till dig är att söka dig till en alkoholmottagning, det framgår av ditt brev att när du dricker blir det riktigt illa för dig. Prata om hur du reagerar på alkohol! Du beskriver allvarliga tecken på att du är en person som inte bör dricka, hur tråkigt det än låter, men jag tycker det verkar som du känner på dig det redan... På den här sidan hittar du tolv frågor kring alkohol som är bra att gå genom med sig själv: http://www.aa.se/information-om-aa/for-ungdomar Be att få prata med någon på en alkoholmottagning, t ex Maria Ungdom, och lägg fram dina bekymmer. www.mariaungdom.nu Försök att sätta dig över att du inte vågar. Det gäller ju ditt liv!