Varit på BUP, men inte fått hjälp där
Hej jag har varit deprimerad i ca 1.5 år nu, det blir ungerfär 2 år - sommaren. Jag har försökt ta livet av mig för ca ett år sedan. och för ca 8 månader sedan så gick jag till en terapeut på bup i fem månader vilket endast bestod av löngner, för att jag inte kunde prata med mina terapeuter. Så efter fem månader så var jag ''Frisk''. Men nu består dagarna bara av att man försöker ta sig till skolan som man gör någon dag i veckan. Och när jag är i skolan så bryter jag oftast ihop. Jag sover ca 2.5-5 timmar per natt. Jag kan inte sova utan att skära mig. Jag går ner i vikt för att jag knappt kan äta något. Mitt liv består av bara konstant skit. Jag behöver verkligen hjälp, men jag kan inte gå tillbaks till BUP, för jag litar inte på människorna där, efter saker som har hänt, svara gärna snabbt, för ända utvägen jag ser nu är självmord.
Mvh Främling.
Mb

BUP svarar:
Hej Mb och vad bra att du ändå skriver till oss!
Tråkigt att du haft en dålig erfarenhet av att gå till BUP och att du inte fick hjälp där. Det låter som att du är nedstämd och att du behöver hjälp att ta dig ur din nedstämdhet, vilket du kan göra med rätt hjälp. Även om du säger att du inte vill gå tillbaka till BUP så tycker jag inte att du ska ge upp BUP helt än. Du kan be om nya behandlare - det är inte ovanligt att man gör det när man åter tar kontakt med BUP. Du kan också välja en annan BUP-mottagning om du vill.
Du har ett eget ansvar och rättighet att begära den hjälp du behöver för att må bättre. Jag skulle vilja att du tog det ansvaret. Var ärlig och säg som det är när du är på BUP! Våga lyfta om det är något som du inte är nöjd med. Våga säga vad du önskar av behandlingen, vad du vill och behöver. Behandlaren kan inte veta att du inte mår bra, eller att du inte är nöjd, om du inte talar om det. Våga lita på din behandlare och berätta fullt ut hur du mår och vad du tänker. Troligen kommer du att märka att kontakten mellan er då blir bättre.
Jag hoppas du verkligen följer mitt råd och åter tar kontakt med BUP. Du kan må bättre och förtjänar att må bättre efter att ha mått dåligt såhär länge. Våga ta hjälp, du kommer se att det lönar sig!