Varför e psyksystemet helt korkat?
Asså jag är så jävltrött på erat jävla psyksystem! Ni sätter bar diagnoser hela jävla tiden! Och sedan är ni klara. Eran hjälp kommer så jävl sakta oj hoppsan hon försökte ta sitt liv=O JA men nu mår du väl bättre väl?! Och när man kommer in till psyk så lägger dom en på bältes säng.Asså föri hälvete visste inte ens att det fanns kvar! Eller om man skär sej får man bestrffnigar jaha så man ska ge canser pasienter bestrfaffningar om de blir sämre?! Och sen blir det rätt psyk! Och sen när man kommit över 18 så är det bara att dra! Jag blir så jävla trött och det som gör mej ännu argare är att ni psykologer som tycker så jävla synd om oss! inte gör nått åt detta jvla system! Och snälla lägg av med erat jävla sätt att prata på man blir ju förfan illamånde! Så min fråga är varför e psyksystemet helt korkat!?????
mimmi

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det låter som om du är väldigt arg och besviken på psykiatrin och den vård du fått, vilket förstås är väldigt tråkigt. Jag önskar att du också kunde ta den kraft som du nu använder i detta brev och uttrycka den direkt till dem som du möter i vardagen för att få hjälp att hitta rätt i vården. Kanske kan du skriva till dem, eller ta med detta brev.
Jag kan svara lite för BUP i allmänhet men förstås inte direkt om den vård du fått. Vi på BUP använder oss av ett system för att ställa diagnoser för att förstå vilket problem som den enskilda människan kommer med. Till dessa diagnoser finns olika behandlingar kopplade utifrån forskning. Sen bestämmer behandlaren tillsammans med patienten om den behandling som ska inledas och här ska man också komma överens om hur och när man utvärderar behandlingen. Om man utvärderar regelbundet har man möjlighet att se om någonting inte är bra eller fungerar som man önskar. Har du synpunkter på den vård du får har du rättighet att säga till.
Som barn och ungdom är det kanske inte alltid lätt att göra det själv, men man kan t ex ta hjälp av en förälder. Hoppas att detta gett dig lite mer svar och att du kan rikta ditt missnöje på ett sätt som blir bra för dig!