Vad ska jag göra för att hitta tillbaka till livet igen?
Hej för mer än 3 månader sen tog det slut mellan mig och en tjej jag gillat väldigt länge. Jag saknar henne och känner mig ensam dagligen och har svårt att hitta någon glädje i det jag tyckte var kul förut. Jag har gråtit ett fåtal gånger men har mest haft ångest och kännt att inget längre har någon betydelse. Jag har försökt att prata med mitt ex om detta men hon verkar inte bry sig och nu vill hon inte längre ha med mig att göra. Jag prövat att prata ut med mina vänner och det har hjälpt för stunden men nästa dag har jag varit nere i deprissions träsket igen..Jag har även haft problem med självmordstankar och har även haft så djupa sådana att jag börjat planera hur jag ska göra det. Vad ska jag göra för att hitta tillbaka till livet igen och komma ur detta.
Oscar

BUP svarar:
Hej Oscar och tack för ditt brev!
När jag läser ditt brev förstår jag vilken smärta det måste ha åsamkat dig när det tog slut med din flickvän. Att separera från någon som är mycket betydelsefull väcker starka känslor – det kan t ex handla om känslor av övergivenhet eller ensamhet. Känslorna blir extra starka om något liknande också inträffat tidigare i ens liv. När en relation till en mycket viktig person förändras eller försvinner på något sätt kan det kännas som om allt tar slut – man har inget att leva för och man kanske tror att man inte kommer att klara att leva vidare utan den personen. Men för det mesta kommer man igenom den sorg man känner – trots att du kanske inte känner så just nu – men det tar lite tid.
Trots allt tycker jag att du ändå förmedlar en gnista av kraft och hopp. Att du vill kunna må bättre och hitta tillbaka till livet igen. Med sådana resurser har du stora möjligheter att kunna må bättre och få ett bättre liv. Du undrar vad du ska göra för att hitta tillbaka till livet igen och jag tänker att det är mycket viktigt att du får tala med någon vuxen som du har tillit till. När en händelse som den du beskriver utlöser en nedstämdhet och tankar på självmord är det viktigt att du får samtala för att berätta om dina känslor och den sorg och smärta du känner. Det första steget kan vara att du talar med skolkuratorn. Om du känner att det inte är något alternativ kan du själv ta kontakt med din närmaste BUP-mottagning. Där kan du få den hjälp och det stöd du behöver.
Tveka inte med att ta kontakt – jag tror det skulle kunna hjälpa dig att må bättre och tydligare uppleva att livet är värt att leva.