Vad är en utredning och varför ska jag få en sån?
Hej! Jag var på bup för ca 2 och en halv vecka sen, då hade jag mitt första möte. Jag berättade att jag bland annat hade koncentrationssvårigheter. I slutet av mötet sa hon vi hade mötet med att de skulle göra en utredning, och att det skulle ta mx åtta veckor. Förstår inte riktigt vad en utredning är och varför jag ska få den?
aaaaaaa

BUP svarar:
Hej aaaaaaa!
Det verkar som att den behandlare som du mötte då du var på BUP, höll med om att du har koncentrationssvårigheter som du kanske behöver få hjälp för. För att ta reda på om mer om hur dina koncentrationssvårigheter yttrar sig och vad de kan bero på, gör man en utredning. Det innebär att psykolog, läkare och ibland också kurator, genom samtal och observationer, frågeformulär och tester, tar reda på om du uppfyller kriterierna för en koncentrationsstörning.
Utredningar kan se lite olika ut beroende mottagning och vilken frågeställning man vill ha svar på. Om du vill veta mer om hur utredningar vanligen går till, kan du gå till sajten www.barnsutveckling.se och klicka på fliken ”Så här går det till”. Där berättar de om hur en utredning kan se ut för ett litet barn, för de i din ålder handlar det om andra uppgifter förstås.
Efter en utredning kan man troligen svara på om du har du ADHD eller ADD eller om dina koncentrationssvårigheter kanske beror på något annat. Utredningens mål är att kunna ge svar på vilken typ av hjälp du behöver. Hoppas att du har fått svar på din fråga!