Trött och svårt att koncentrera mig
Hej,
har problem med att jag är trött hela tiden. Har svårt att gå och lägga mig men ännu svårare att vakna. Hur mycket/lite jag än sover resulterar det i trötthet tillslut. Har även svårt att koncentrera mig på lektioner, när jag ska plugga. Gillar att skjuta upp arbetsuppgifter, studieuppgifter och liknande. Blir ibland stressad så jag skiter i allt alternativt slarvar ihop nåt. Är detta nånting som är normalt? Har känt så här sen i 6an eller nåt och har alltid uppfattats som en som är trött alternativt en drömmare. Dock har koncentration satts på prov nu i gymnasiet och jag känner att jag oftast inte klarar av det till 100 %. Detta var inget större problem förut då jag inte var tvungen att göra så mycket för att få OK betyg. Inga större problem med det sociala livet dock. Kan vara lite otrevlig dock(tror det hänger mer på nikotionbrist, då jag snusar och blir irriterad) Har haft lite små depressioner men inte så jag gått in i väggen helt eller nåt. Tack på förhand.

BUP svarar:
Hej! Vad jobbigt det låter att vara trött hela tiden, så som du beskriver. Det är alltid svårt att säga vad som är ”normal” trötthet eftersom trötthet och hur vi hanterar trötthet är en ganska individuell upplevelse. Jag kan ändå läsa genom dina rader att du störs av att vara trött och det är just nu viktigast att ta fasta på. Att du har svårt att gå och lägga dig och nästa morgon svårt att vakna, låter i mina öron ganska rimligt. Det betyder antagligen att du förskjuter sömnrytmen. Du skriver också att du känner dig okoncentrerad och att detta sätter ner din prestationsförmåga, även om det verkar som du trots allt presterar ganska bra. Det är ganska vanligt att man i tonåren är trött och har stort sömnbehov. Oregelbunden sömn eller för lite sömn kan påverka koncentrationen. Jag tycker dock att dina bekymmer har varat så pass länge och det är något i det som du beskriver av koncentrationssvårigheter, "små-depressioner", stress och att skjuta upp uppgifter som du behöver hjälp a"tt utforska vidare i och förstå ytterligare. Det kan ju vara så att dessa saker hänger ihop på något sätt. Om du får hjälp med en del av problematiken så kanske det andra också blir bättre. Det första man brukar få hjälp och information om när man har sömnproblem är att se över det man brukar kalla för ”sömnhygien”. Det handlar ungefär om det här: • Se till så du har en bekväm säng.
• Det ska vara mörkt och svalt i rummet.
• Minska störande ljud. Pröva ev. öronproppar.
• Drick inte koffeinhaltiga drycker 4-6 timmar innan du ska sova.
(För din del kanske du skall fundera på hur nikotin påverkar
sömn/vakenhetskänsla)
• Ät ingen stor måltid precis innan du ska sova.
• Var heller inte hungrig när du lägger dig. Ät något lätt om du åt
middag tidigt.
• Drick inte alltför mycket vätska på kvällen.
• Undvik hård fysisk träning strax innan läggdags.
• Undvik annan aktivitet som är uppiggande strax innan läggdags. Jag tycker att du skall söka upp din vårdcentral och berätta om dina bekymmer. Det är viktigt att då ge hela bilden av problemen så som du gör i ditt brev. Du är 17 år, stor men inte vuxen. Ta med en vuxen som stöd när du skall berätta, det kan vara bra med fler öron som hör och förstår! Lycka till!