Tror jag har fått en diagnos
Hej jag tror jag har fått diagnosen ocd eller vad det heter. Jag vet inte riktigt vad det innebär och vad jag ska göra och om det kommer förändra någonting i min vardag. Jag är också lite som en psykolog för vissa jag träffat via en hemsida mår väldigt dåligt och skär sig och liknande och värre saker, jag vet inte om ni anser att det är bra att jag hjälper dem men dem vågar inte vända sig till er eller andra liknande organisationer. Självklart försöker jag skicka dem till er men det är inte så ofta det går. Säg gärna vad ni tycker och tänker om det och om det spelar någon roll att jag har ocd.
Zac

BUP svarar:
Hej Zac! Tack för ditt brev!
Till att börja med vill jag säga att du bör få veta säkert från dem som sagt att du har OCD vad det är och betyder. Och förstås hur du ska få hjälp att underlätta det som det ställer till i ditt liv. Dessutom behöver du få prata om hur du reagerat på att få diagnosen och hur du upplever att ha fått den: om den hjälper dig eller gör att du funderar alltför mycket över dess betydelse för ditt liv. Eller är det du som tror att du har OCD? HUr som helst ska du inte behöva tro att du har en diagnos, utan har rätt att få veta.
Jag undrar om den hemsida du skriver om är en OCD-hemsida eller en annan där man kan stödja varandra? Hur som helst är det väl bara bra om du engagerar dig och vill hjälpa andra. Att har OCD betyder ju inte alls att man inte är en medmänniska som kan ge stöd och råd till dem som behöver. Jag hoppas du tar reda på vad som sagts om dig och den diagnos du nämner! Lycka till!