Tror inte att jag blir av med ångest och depression
jag har under tre års tid levt med ångest och depression. Jag tror det började med att jag inte kände att jag räckte till - att jag inte var redo för vuxenlivet. gymnasievalet var tungt för mig och jag vill välja en estetisk linje men det blev inte så i slutändan, utan idag går jag på ekonomi linjen. Jag ångrar mig jätte mycket att jag valde och att jag inte bytte. Varje dag när jag åker till skolan så har jag en enorm sorg inom mig och jag tror det är grunden till den ångesten jag har - att jag är fast och att jag inte kommer ut, att jag inte kommer loss. Jag vet inte hur jag ska bli av med min depression eller min ångest och jag tror inte att jag blir av med de heller, men hur lär jag mig att leva med de känslorna?
17 år och i botten

BUP svarar:
Hej Tjej 17år!
För det första är du fortfarande ung. Du är i en ålder då många funderar över vad de ska bli, om de kommer klara vuxenlivet, om det alltid ska kännas så här? Det är inte några konstiga tankar. Tänk att alla som är vuxna nu också har haft dessa tankar, när de var unga. Det finns så många spännande val och möjligheter att utforska för dig framöver.
Vem vet, kanske kommer du någon dag vara glad över dina ekonomibetyg. Om du vill läsa något estetiskt ämne finns det massor av möjligheter efter gymnasiet: folkhögskola, kurser på t. ex. Medborgarskolan, på högskola/universitet finns kurser i massor av estetiska ämnen. Fråga på din skola om de har någon yrkes- och studievägledare som du kan få prata med. Ofta kommer en inre oro av att man inte får ordning på sina tankar, att de bara snurrar runt. Om du fick lite konkreta råd och kanske till och med en plan för vad du ska göra efter gymnasiet skulle det kanske kännas lättare.
Du skriver också att du haft ångest och depression i flera år. Kanske finns det också andra anledningar till att du inte mår bra? Prata med dina föräldrar om det, om du kan. Det finns också hjälp både på Ungdomsmottagningar och BUP-mottagningar. Du är ju 17 år, så om du vill kan du söka själv. Ångest och perioder av nedstämdhet är visserligen en del av livet, men man kan lära sig hantera det och det är inget som varar för evigt. Prata om det och sök hjälp om du lider av det, för det finns hjälp att få. Lycka till!