Tänker på självmord flera gånger om dagen
Jag är en ung , men otroligt mogen tjej på 16 bast. Jag är väldigt deprimerad, jag har fler och fler ggr under dagen, morgonen, eftermiddan, kvällen fått självmordstankar och de har repeterats i ca 1 månad nu. Jag har berättat för min bästa vän men de hjälper inte.Jag är inte nära min familj och jag vet att de inte skulle hjälpa prata med dem.
Först så kunde jag ignorera tankarna och fortsätta att njuta av mitt liv, men under flera tillfällen när jag har varit med minna vänner så har jag fått självmordstankar. Jag har varit deprimerad förut, då var jag deprimerad i ca 2 år och då gick jag igenom de och var stark nog.
Nu är de helt olika jag har känslan att ge upp hela tiden, jag orkar knappt göra något i skolan eller något alls direkt. Jag har fått flera tankar på att dricka bort min sörj eller bara gå utomhus och somna tills jag fryser ihjäl m.m. Jag har börjat tänka på antidepresiva medel för jag vet att inte någon psykolog kan hjälpa mig, de är jag som kan få upp mig själv och jag tror på antidepresiva medel, men jag vill även få lite proffesionella råd.
Alexandra

BUP svarar:
Hej Alexandra och tack för ditt brev!
Fint att du skriver till oss, det låter som om du har det väldigt tungt just nu. Vad är det som gör att du mår dåligt? Har du stunder då det är bättre, vad gör du då? Du har tidigare erfarenhet av att vara deprimerad och kommit ur det, hur gjorde du då? Fanns det några till hjälp vid din sida?
Du skriver att du talat med en kompis och att det inte har hjälpt. Kanske är det så att du behöver ta hjälp av någon vuxen. Med en vän kan man prata av sig och berätta hur man känner men det blir svårt för en vän att hjälpa i så svåra frågor. När det känns som om man inte orkar leva längre behöver man hjälp av någon som kan lyssna och hjälpa en att se situationen på andra sätt. Det finns hjälp att få och man har rätt att få den! Om du inte orkar ta kontakt med till exempel oss på BUP eller någon på Ungdomsmottagningen själv, kan du be en vän eller någon vuxen om hjälp.
Du har börjat tänka på antidepressiva mediciner och kanske kan det vara till hjälp tillsammans med en samtalskontakt. Det har visat sig effektivast att kombinera dessa båda behandlingar. Hur som helst är det viktigt att du får hjälp att se alternativ till att dricka bort sorgen och får ny kraft att kunna njuta av livet igen. Sköt om dig!