Tankar om att ta mitt eget och andras liv
Hej jag har under det senaste året haft tankar om att ta någon annans liv, samt mitt eget. Jag är även orolig över att jag hallucinerar då jag ofta ser skuggor och ibland även silhuetter av människor. Jag vet inte om det kan bero på att jag sover dåligt då jag har läst någonstans att man kan få hallucinationer som följder av dålig sömn. Vill gärna veta hur jag får bort det då jag inte vågar somna och känner mig rädd och obekväm i mitt eget hus om nätterna. Jag undrar även om tankarna på att ta någon annans liv är något som kanske kommer gå över så småningom? Känns som att jag någongång kommer att göra något hemskt mot antingen någon annan eller mig själv. Har även skärt mig en del och behovet av att göra det igen har börjat bubbla upp igen och jag undrade om någon har något förslag på hur man kan stoppa det?
GnagandeKänsla

BUP svarar:
Hej GnagandeKänsla!
Tankar på att du ska ta ditt eget och andras liv låter otäcka. Tankar kan vara väldigt skrämmande, även om de är just ”bara” tankar och absolut inte behöver betyda att det kommer att hända. Du är också orolig över och har funderingar över dina hallucinationer. Det kan finnas flera saker som bidrar till att man hallucinerar och du har rätt i att dålig sömn kan vara en sådan orsak. Hur skulle du kunna känna dig tryggare på nätterna så att du kan våga somna? Kan du berätta för dina föräldrar om dina tankar och det du ser? Kanske kan de sitta med dig tills du somnar? Att lyssna på lugn musik eller ha en lampa tänd kanske också kan vara något att prova? Kommer tankarna och hallucinationerna alltid när du ska sova eller även på dagen? Att aktivera sig och göra saker som man tycker om på dagen och kvällen kan hjälpa när man mår dåligt, tankarna kan få mindre kraft då.
Du önskar också tips för att stoppa behovet av att skära dig. Finns det något som du kan göra nu som har hjälpt dig tidigare, t.ex. distrahera dig med musik, se på film eller prata med en kompis? På www.shedo.org finns en färdighetslista med konkreta saker som du kan göra när behovet av att skada dig kommer krypande. Jag tycker att det är väldigt viktigt att du pratar med någon om dina tankar och hallucinationer. Berätta att du är orolig. Berätta också att du känner behov av att skära dig själv.
Det brukar vara bra att börja med att prata med sina föräldrar eller någon annan vuxen som man litar på. De kan sedan hjälpa dig att ta kontakt med någon av våra BUP-mottagningar där du kan få mer hjälp att förstå och hantera dina jobbiga tankar och hallucinationer. Där kan du också få hjälp att stoppa ditt skärande.
Jag förstår att du har det jobbigt nu men det går att få hjälp för dina problem!