Sörjer min syster
hej jag e en pojke på 13 år och min syster dog för ungefär 4 år sen och jag mår väldigt dålig. hon var cp/ handikappad jag fick se henne dö och jag har tänkt på det mycke.när jag var yingre skärde jag mig och då kändes det bättre. men nu vill jag bara byta liv med henne. vad ska jag göra för att inte tänka så här

BUP svarar:
Hej!
När man förlorar sin syster som du har gjort är det naturligt att man blir ledsen och sörjer. När du skriver hur dåligt du fortfarande mår fyra år senare, låter det som du har fastnat i din sorg och känner dig väldigt ensam med den.
Jag gissar att det är svårt för dig att tala med någon i familjen om dina känslor kring detta? Kanske upplever du att du inte ska belasta dina föräldrar som kanske också fortsätter att sörja henne?
Det är tyvärr inte ovanligt att man, förutom saknaden, känner skuldkänslor när en nära anhörig dör, bara av den anledningen att man själv lever. Fast man naturligtvis inte har någon som helst anledning att känna skuld! Det är inte heller ovanligt att man i familjen inte vågar prata om sin sorg av hänsyn till varandras smärta.
Jag tror det vore skönt för dig och även den övriga familjen att få prata med en utomstående om din syster och hur ni känner det. Du kanske kan ta mod till dig att prata din mamma och pappa om hur du känner? Eller prata med någon annan vuxen du känner förtroende för?
Du kan gärna visa ditt eget brev och detta svar för att börja ett sådant samtal.