Skär mig själv
Jag behöver hjälp. Jag skär mig själv.
Jag mår inte bra och har hamnat i ett beroende, jag mår inte bra och jag hatar mig själv. Tänker ofta självmordstankar, men jag vågar inte. Så det slutar med några nya ärr på armen istället.
Vet inte vart jag kan vända mig, eller om jag ens vågar vända mig någonstans.
Jag är så himla rädd för allt och alla, och vad alla kommer tycka om mig. Vad ska jag göra? hjälp.
Alma

BUP svarar:
Hej Alma! Tack för ditt brev!
Det du beskriver låter för mig som att du verkligen inte mår bra och att du har skapat egna mer destruktiva sätt för att hantera situationen. Självmordstankar är allvarliga och jag hoppas innerligt att tankarna inte blir till mer konkreta handlingar. Det får mig att undra mer kring hur det ser ut runt omkring dig och i vilka situationer de jobbiga känslorna uppstår.
Finns det någon som du har förtroende för och kan prata med? Kompis? Förälder? Skolsköterska, skolkurator eller annan vuxen i din omgivning? Du kan alltid kontakta din närmaste BUP mottagning tillsammans med en förälder. På BUP så får man titta närmare på situationen som är, samt få stöd och försöka lära sig andra handlingsvägar som hjälper dig att må bättre.
Kolla också din närmaste ungdomsmottagning som du kan kontakta själv (www.umo.se). Det viktigaste i nuläget är att du pratar med någon i din omgivning och låter dem stötta och hjälpa. Kanske att du kan ta med brevet som du har skrivit hit till oss och där du förklarar väldigt bra. Du kan även kolla in www.shedo.org som är en sida för stöd mot självskadebeteende eller www.sjalvmordsupplysingen.se för chat och stöd. Sköt om dig och tveka inte att prata med någon! Ditt brev hit är ett första steg i rätt riktning!