Ska jag anmäla eller inte?
vet inte hur jag ska börja men, när jag var under 15 år så skrev en kille till mig på nätet som var över 25 år och som ville träffas, och jag var ju så dum som sa ja för jag tyckte han verka schysst, så då blev det så att vi träffades, och då fösrökte han nästan få mig lite full , typ erbjöd mig öl o cigaretter även fast jag var under 15 och sen typ övertala mig att sova över för det var sååå sent, så jag gjorde det för ville inte bara "nej men asså jag kan inte" för var lite rädd plus att han hade en stor fet hund där också, så kändes ganska oäskert o obekvämt, men iaf när vi skulle sova så börja han ta på mig och klä av mig även fast jag inte visa något intresse så att säga tillbaka, och det ledde till sex utan att jag egentligen gjorde något tillbaka eller visade intresse för sex, och jag vågade inte säga nej eller göra motstånd heller för han var rätt stor, typ 2 meter lång nästan... och detta är runt 3 år en, mina föräldrar vet om detta men tänker inte på det då dom tror jag var villig för jag sa det, för om jag skulle säga att jag inte var villig så skulle det leda till utredning och jag var jätte rädd för det... och är t o m rädd för o anmäla nu 3 år senare, sen trodde jag inte riktigt det skulle räknas som våldtäkt då han aldrig gjorde mig illa eller nåt sånt grovt..men jag fick fruktansvärt obekväm o jobbig känsla när jag var med honom och när han höll på mig... kändes som jag inte hade något val !
grejen är den att jag kanske vill anmäla ... men känns som jag inte har några bevis,för har inga konversationer kvar,inte samma nr heller och inte samma dator heller längre, utan bara min historia.. :/ hur ska jag göra? ska jag anmäla eller inte? det var ju tre år sen typ och har ingen aning om hur jag ska göra då det inte känns som oddsen står på min sida precis :/
cmr

BUP svarar:
Hej cmr! Klurig situation du är i – det är inte helt lätt att säga vad du ska göra. Det jag helt klart kan säga är att 25-åringen som du träffade för tre år sedan har utnyttjat dig och gjort ett övergrepp mot dig. Dessutom var du under 15 år vilket innebär att det enligt lag är ett brott oavsett om du sagt ja eller nej. Det du varit med om är hemskt och något som du inte förtjänat oavsett vad du gjort och försatt dig i. Det är inte ovanligt att man inte vill anmäla precis efter att man varit med om en sådan händelse som du beskriver om. Men det är svårt att säga om du ska anmäla händelsen eller inte. Det kan bli som du skriver: att polisen lägger ner ärendet då det gått lång tid och då bevis saknas. Däremot kan det kännas bra att få upprättelse, att du för dig själv markerar att det inte var OK det 25-åringen gjorde mot dig. Ett sätt att få just upprättelse är att göra en polisanmälan oavsett vad anmälan leder till. Det gör mig ledsen att du inte fick det stöd som du kanske behövt från dina föräldrar precis efter att övergreppet skedde. Det är kanske inte för sent att prata med dina föräldrar igen? Du kanske kan visa dem brevet som du skickat till oss. Där beskriver du bra vad som hänt och hur du mår och tänker. Det är tungt att ensamt bära på den här erfarenheten som du haft och det är kanske därför som du fortfarande tänker på det, även då det gått lång tid. Ibland kan det vara så att det inte räcker att prata med sina föräldrar och att man ändå inte kan sluta tänka på händelsen och kanske till och med mår väldigt dåligt. Då kan man kontakta BUP (under 18 år) eller ungdomsmottagningen (under 25 år) för att prata om det man varit med om. Jag hoppas att du fått lite vägledning i vad du ska göra och jag önskar dig all lycka till!