Rädd för att börja skada mig själv igen- var kan jag vända mig?
Hej
under den förra sommaren mådde jag ofta dåligt och under några månader skar jag mig själv.
jag gör det inte längre men jag mår ofta dåligt och då får känner jag för att göra det igen jag vet inte vad jag kan göra för att sluta känna så eller vart jag kan vända mig
är tacksam för svar
fredde

BUP svarar:
Hej Fredde och tack för din fråga!
Har man tidigare skadat sig själv när man mått dåligt kan det hända att viljan att göra det igen kommer tillbaka om de jobbiga känslorna gör det. Därför vill jag börja med att understryka hur bra det är att du är uppmärksam på hur du mår och tänker. På det sättet blir det lättare att inte falla tillbaka i gamla beteenden.
Att skada sig själv upplevs ofta som lugnande i stunden: ångesten går tillfälligt ner och man tar bort fokus från ledsamma tankar och känslor. Det kluriga är ju att det inte löser några problem på riktigt. Tvärtom ökar ofta ångesten och negativa tankar om sig själv kan växa allt starkare. För att hantera tankarna och den oro de väcker måste man skära sig igen och sen är den negativa spiralen igång. Det är jättebra att du inte har börjat skära dig igen, trots att du mår dåligt. Men det låter som att du skulle behöva lite hjälp att hitta andra sätt att hantera dina problem. På ”Mottagningen för unga män” som drivs av Stadsmissionen (stadsmissionen.se) kan du både prata om hur du mår och få hjälp att hantera din oro och/eller nedstämdhet. Genom att hitta mer fungerande sätt att hantera livets svårigheter är det mindre risk att du använder självskada som lösning, även om du skulle må dåligt igen någon gång framöver. För livet kan ju vara en utmaning och det gäller att hitta bra sätt att hantera det på.
Lycka till!