Pappas nya kvinna slår mig
Mina föräldrar är skilda och min pappa bor nu ihop med en ny kvinna. Någon månad efter att de flyttat ihop började problemen. Hon klagade hela tiden på mig och till slut kom hon och min pappa överens om att hon skulle få bestraffa mig när hon vill. Nu ger hon mig smäll på bara rumpan som en småunge för minsta småsak. När jag skall få stryk säger hon åt mig att gå in på mitt rum och vänta där. Efter en stund kommer hon in och stänger dörren så ingen ser. Sen får jag dra ner byxorna och hon daskar mig på baken med handen. Speciellt ont gör det inte men känns väldigt pinsamt. Mellan daskarna har hon handen på min bak och kan ibland sitta länge och bara stryka mig över rumpan. Ibland undrar jag om hon gör det här bara för att få ta på mig. Själv säger hon ju att hon gör det här för att uppfostra mig och min pappa tror ju henne. Ibland händer det också att hon klappar mig på baken. Jag tycker att hon borde låta bli min stjärt. Hur ska jag få henne att sluta?
Filip

BUP svarar:
Hej Filip! Det du berättar att du utsätts för är helt fel. Jag tycker att du genast ska prata med din pappa om vad hans nya sambo gör mot dig och berätta hur du känner det. Det är enligt lag förbjudet att slå och kränka barn och det tror jag att din pappa och hans kvinna vet. Har du berättat detta för din mamma, om hon finns för dig? Kanske kan hon i så fall vara till hjälp för dig, om du inte tycker att du kan vända dig till pappa. Om du inte vill ta upp och prata om det här med någon av dina föräldrar, kan du alltid vända dig till socialtjänsten där du bor. Du hittar deras telefonnummer på kommunens hemsida. Man kan också få hjälp av skolkuratorn att kontakta socialtjänsten. De är vana vid att hjälpa familjer där barn blir kränkta på olika sätt. Prata med någon vuxen! Det du berättar om måste få ett stopp!Var rädd om dig.