Min kompis vägrar söka hjälp, vad ska jag göra?
hej.
Jag har då en kompis, som har väldigt jobbigt.
Hon skadar inte sig själv, men hon dör ärligt talat innuti. Har jättesvårt för att gå vidare, och tror att alla ska lämna henne, ser väldigt nervärderande på sig själv och sådant.
Jag har bett henne gå till en psykolog, bett henne prata med någon, då jag är inte till hjälp, alls. Hon vill absolut inte detta, vill inte få "ord uttvingade" eller gå på piller och sådant. Jag mår jättedåligt av detta, och orkar absolut inte med det längre. ...vad ska man göra när ens vän mår dåligt, men vägrar söka hjälp?
sarah

BUP svarar:
Hej Sarah!
Du är säkert till stor hjälp för din kompis genom att vara med henne och lyssna på henne. Många skriver ju t ex på den här sidan om att deras vänner betyder mycket för dem. Alltså vänner är mycket mycket viktiga. Men nu är det ju även så, att om hon verkligen vill vara din vän, så behöver hon lyssna på dig också! Som när du säger att du kan vara hennes stöd men inte lösa alla hennes problem. Säg som det är, att du behöver att hon söker hjälp för att du ska fortsätta att vara hennes vän.
Du har säkert rätt i att hon behöver hjälp, men du kan inte ta mera ansvar än så för henne. Hon tror att alla ska överge henne, beskriv att du inte vill göra det, men att hon då också måste ta ansvar för sig själv och söka hjälp.
Stå på dig! Det behöver både hon och du!