Min kompis skär sig
hej
min kompis skär sej ja vet inte vad ja ska göra om ja ska berätta det för nån elr om ja ska hålla det hemligt det är ganska djupa sår, men om ja berättar kanske hon får reda på det å aldrig kommer kunna lita på mej igen vad ska ja göra?
mickan

BUP svarar:
Hej mickan!
Jag tycker att du ska berätta för dina föräldrar att din kompis skär sig och be dem ringa hens föräldrar, skolkuratorn eller skolsköterskan, om ni går i samma skola. Du kan annars själv gå och tala med skolkuratorn eller skolsköterskan, som sedan kan kontakta hens föräldrar.
Du kanske riskerar din kompis vänskap, men på längre sikt antar jag att hen kommer att uppskatta att du handlat som en väldigt modig vän och någon som man kan lita på på riktigt. Din kompis mår dåligt och riskerar till och med att skada sig själv allvarligt. Hen behöver hjälp att må bättre.
Har du någon annan bra kompis i skolan, som vet om att din kompis skär sig? I så fall kan ni kanske tillsammans övertala din kompis, som skär sig, att gå till skolsköterskan och berätta. Ni två kan i så fall följa med och stötta i samtalet. På det sättet är det många som hjälpt en kompis att få hjälp.
Lycka till!