Min familj förstår inte min Asperger-diagnos
hej. jag är en 16årig tjej som har asperger. jag trivs inte med min familj. dom förstår inte min diagnos och blir lätt arga över små saker.. som för mig är väldigt stora. jag tar tabletter. både lugnande och sömntabletter. jag mår inte bra hemma bland allt bråk och stress, får ofta ont i magen. jag tror jag har någon form av ätstörning. äter väldigt dåligt, och mår dåligt efter jag ätit. ibland äter jag inget alls. jag skär mig också. har gjort det i 2 år nu. jag har självmordstankar. klarar inte av att vara hemma. mår jätte dåligt här hemma och gör vad som helst för att få vara någon annan stans.. vad ska jag göra? kan jag få bo på något hem där andra har liknande problem? snälla hjälp!

BUP svarar:
Tack för dit brev!
Du skriver att dina föräldrar inte förstår din diagnos Asperger och då undrar jag genast om dina föräldrar har fått tillräckligt med information om ditt funktionshinder. För det är väldigt viktigt så de vet hur de bäst kan stötta dig.
Eftersom du medicinerar utgår jag från att du har en pågående kontakt med BUP. Och för den/dem du träffar där behöver du förstås berätta att du äter för lite, ibland skär dig och vill ta ditt liv. När det gäller att dina föräldrar inte förstår dina svårigheter tycker jag att du ska ta upp den frågan också med din behandlare. Då kan den personen tala med dina föräldrar och kanske också med er tillsammans. Ibland kan det vara lättare att komma till tals med sina föräldrar när någon utomstående är med.
Vilket boende som är bäst för dig behöver ni ju diskutera. Ibland kan det vara tillräckligt att man ibland få möjlighet att komma hemifrån, till exempel genom det som kallas korttidsboende för funktionshindrade med Aspergers syndrom. När det gäller frågor om boende och stödinsatser vänder man sig till LSS- handläggaren (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) inom socialtjänsten på den ort man bor. Din behandlare kan hjälpa dig vidare till en sådan kontakt.
När det gäller information om funktionshindret finns också Aspergercenter i Stockholms läns landsting. Deras uppgift är bland annat att just sprida information. Har du och dina föräldrar kontakt med dem? Om inte kan du be din behandlare skriva en remiss dit.