Min bästa vän har börjat må dåligt
Min bästa vän har jag börjat märka må dåligt på något sätt. visst hennes hjärna har väll inte fungerat fullt ut hela livet men jag har känt henne så pass länge, hela hon har blivit omvänd. Det har tidigare varit (ända sen vi var 8 år) att det är hon som fått tagit hand om mig, men under sommaren började hon ''isolera'' sig ifrån sin familj och släkt. Hon har ingen ork längre för något.
Det kan låta lite konstigt men när jag fyllde år i år så brukade hon skriva ett SMS till mig när klockan slog över 12 på natten och sen ett sms 11.32 (tid jag är född) och även sen ringa på kvällen änu en gång och säga grattis, i år pratade vi i telefon på min födelsedag men hon hade tidigare inte skickat något sms eller något. en vecka senare skriver hon ett sms.
Det kan låta som onödig info men jag känner eller ja kände henne för väl för att veta att något är fel just nu. Kan hon ha blivit så här pga mig eftersom hon har tagit hand om mig hela livet? hon är fan allt jag har kvar! tacksam för svar!
Bläck

BUP svarar:
Hej Bläck och tack för ditt brev!
Det är jobbigt att se när en vän som varit ens bästa halva livet börjat må dåligt. Dessutom är har hon varit den starkare av er två och det har varit hon som tagit hand om dig. Så du hamnar nu i en ovan roll när det är hon som behöver hjälp.
Jag tror inte att det är ditt fel att din vän mår dåligt. Det stöd som hon givit dig tidigare har nog varit givande även för henne också. Däremot är hon och er vänskap fortfarande viktig för dig nu när hon är den behövande av er två. Det är möjligt att du inte kan hjälpa din vän, kanske är hennes problem för svåra. Kanske orkar du inte stötta henne ensam? Men du kan försöka prata med henne, fråga vad som hänt, hur mår. Sedan kanske du ska försöka stötta henne att ta kontakt med någon vuxen för att få hjälp. Du kan kanske erbjuda henne att följa med henne till skolsköterskan eller skolkuratorn och berätta hur du upplever din väns förändring.
Jag tror det är viktigt att du tar med någon vuxen i det här. Jag har träffat många ungdomar som försökt stötta vänner som mår dåligt, men det blir i längde mycket bättre för bägge parter om den som mår dåligt också får hjälp av någon vuxen. Lycka till!