Mamma är på psyk för psykos, vart vänder jag mig med alla frågor?
hej! min mamma har varit inlagd på psykavdelning. jag är rädd för att jag ska hamna där också om jag får en psykos. jag undrar hur vården ser ut innför de stängda dörrarna- jag är rädd för vad de ska göra med mig. min mamma är helt personlighets förändrad nu. Får man ta emot besök, sitter man i ett eget rum etc - jag har så många frågor. var kan jag ta reda på fakta om hur man behandlar ungdomar med psykos. tacksam för svar.
en som undrar

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag förstår att din mammas sjukdom och den förändring du sett hos henne skrämmer dig och att du är rädd för att själv bli psykotisk. Jag vill börja med att säga att sannolikheten för att du själv ska bli psykotisk är ganska liten, men jag förstår att det är något som oroar dig. Jag tror att du skulle kunna ha hjälp av prata med din skolsköterska eller skolkurator både om din oro för din mamma och din oro för dig själv, de kan hjälpa dig vidare om det behövs.
Jag tror också att du skulle ha hjälp av att prata med din mamma eller din pappa om hennes situation. Om det inte är möjligt kanske det finns någon annan vuxen du kan vända dig till? Det brukar också finnas verksamheter inom psykiatrin som vänder sig till de anhöriga. Kanske kan du få hjälp att ta reda på om det finns där din mamma har vårdats?
Du kan också använda dig av www.kuling.se Det är en webbsida som vänder sig till den som har föräldrar med någon psykiatrisk diagnos. Där kan du hitta bra information om allt som rör psykisk sjukdom, de har också en chatt som är öppen en dag i veckan.
Lycka till och ta hand om dig!