Livet suger, har tröttnat på att leva
Jag är 17år och går andra året på gymnasiet, jag har tappat lusten att leva, livet suger, allt är precis likadant varje dag. Man går upp, går till skolan, kommer hem, pluggar och går och lägger sig. Jag har tröttnat på att leva helt enkelt, tycker det är sjukt tråkigt och vet inte vad jag ska göra åt det.

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det låter som att du, nu efter sommarlovet, åter kommit in i skolvardagen med allt vad det innebär av rutin, enformighet och förutsägbarhet. Att allt är tråkigt upplever nog många nån gång i livet. Ofta brukar det dock vara en övergående (och ibland återkommande) känsla.
Men om det går så långt att man tappar lusten att leva, kan det vara bra att försöka ta sig ur den känslan, så att den inte förvärras. Ett första steg kan vara att sätta sig ned och summera vilka delar i livet som inte är så tråkiga. Kanske har du någon fritidssysselsättning eller någon särskild person som betyder något för dig eller något annat som du gillar? Försök att finna positiva inslag i livet, så kan det bli lättare att inte se allt negativt.
Det är också viktigt att ta sig för saker som man trivs med så att man inte bara sitter hemma. Finns det t.ex. bio, kompisar, naturupplevelser eller något annat du kan tänka dig att göra på fritiden för att bryta tristessen?
Om dessa förslag inte räcker för att du ska känna dig bättre, kanske du ska fundera på om du tror att du kan ha nytta av samtalsstöd. Vi på BUP kan hjälpa dig fram tills du fyller 18. Ungdomsmottagningen tar emot dig fram till dess att du fyller 23 och dit kan du gå utan målsman, mer info hittar du på  www.umo.se .
Vill du hellre tala anonymt med någon i telefon eller via nätet, finns flera bra alternativ t ex BRIS eller Tjejzonen. Jag tycker det är jättebra att du har skrivit till oss. Att göra det tydligt för sig själv att man mår dåligt, är ofta ett första steg mot att må bättre. Lycka till!