Livet känns piss
jag undrar om jag kan va deprimerad?
jag känner mig allmänt nerstämd efter att min pappa dog i mars förra året, och sen dess har jag bara mått sämre och sämre för ett tag sen gjorde jag slut med min flickvän som jag har haft i nästan 1 och ett halvt år och då började jag må ännu sämre och var vaken i 5 dygn i streck var aldrig trött.
jag blir ofta ledsen och livet känns piss, vad ska jag göra jag orkar inte med det här längre
christoffer

BUP svarar:
Hej Christoffer!
Ibland när jag sitter och funderar över hur vi människor lever i dag så brukar jag tänka att vi många gånger är snabba på att vilja behandla och kanske sjukdomsförklara sådant som egentligen tillhör livet.
Till livet hör att vi tyvärr måste uppleva sorg, saknad, brustet hjärta, död och annat som gör ont. Du har drabbats hårt på ganska kort tid. Och jag tycker inte att det är konstigt att du känner dig deppig och nedstämd.
Att förlora en förälder när man bara är 15–16 år gammal är typiskt en sådan sak som man önskar att ingen skulle behöva vara med om, men det händer ju då och då. Plötsligt förändras hela livet och en person som betytt mycket och som kanske har varit den man stod närmast är bara borta. Det har såklart påverkat dig och jag får en känsla av att du kanske inte har pratat med någon, eller fått sörja på det sätt som passar dig?
Sedan har du brutit upp med flickvännen. Enligt ditt brev var det på ditt initiativ. Kanske saknar du henne? För även om det var rätt beslut så kan man ju sakna det som en gång var. Det blir väldigt mycket saknad i så fall, är du med? Sakna pappa och sakna flickvännen. Jag tycker det är väldigt bra att du är uppmärksam på hur du känner och tänker, jag tror många i dag bara kör på och försöker förtränga det som är jobbigt. Det är dock viktigt att veta att livet går vidare. – Vad skall jag göra? frågar du. Det man brukar säga är de tre grundpelarna till bra psykisk hälsa är sömn, mat och aktivitet. Det vill säga, att sova gott på natten, att äta bra och regelbundet och att hitta på saker att göra som man mår bra av. Ibland när man är riktigt nere så känns ingenting av det man normalt brukar tycka är roligt särskilt lockande. Det är ett viktigt tecken, tycker jag. Likaså om man plötsligt börjar få svårt att sova, eller kanske sover alldeles för mycket. Att man tappar aptiten, eller kanske äter för att trösta sig. Hur dessa tre saker funkar är något som jag skulle fråga dig om i fall vi träffades på min mottagning.
Sedan tror jag att det är bra och viktigt att du har någon att prata med. Att får prata om pappa och flickvännen (om du vill det) om sorg och längtan och att inte må bra. Vem kan du prata med? Finns farmor i livet, eller farfar? Kan du prata med mamma, eller är hon också ledsen? Det går faktiskt att gå till en präst, rabbin eller imam också, beroende på vad som känns bäst. Det kanske låter lite torrt, men just av dessa kan man få riktigt bra samtal om döden och livet.
Om du känner att inget av det jag skriver här är till någon hjälp så tycker jag du ska be din mamma om hjälp att ringa BUP och boka en tid, alternativt gå till UMO eller kolla in www.killfragor.se (där kan man chatta på kvällarna). Detta blev ett ganska långt svar, men vad jag vill få fram är att det är OK att vara ledsen och känna saknad och längtan, eller må piss som du skriver. Men att livet någonstans måste gå vidare och även om det inte känns som det kommer att bli bättre nu, så kommer det faktiskt att bli det. Det är jag övertygad om.
Ta hand om dig!