Kommer det jobbiga att gå över av sig själv?
Hej.
Jag har ett problem men jag vet inte om jag vågar ta upp det med tex kuratorn, jag märkte det alldeles nyligen, innan har jag aldrig tänkt på det.
Jag måste alltid röra på mig. Jag skakar alltid på benet, snurrar saker runt mina fingrar, petar på naglarna, drar i ringar. Ja, alltid är det något. Och så fort jag INTE rör på mig känns det som om jag nästan får ångest. Det är som ett ryck i kroppen.
Jag vet att det är jättemånga som alltid håller på med något men jag misstänker nästan att jag har någon slags ADHD för jag mår verkligen dåligt när jag är helt stilla.
Jag måste också alltid se till vissa saker som att saker runt omkring mig ligger på rätt plats tex om jag lägger upp maten på min tallrik men sen vrider tallriken, då kan jag helt plötsligt inte äta innan jag vänt den rätt igen.
SÅ frågan är, tror du/ni att jag borde söka upp hjälp för det eller kommer det att gå över av sig själv? Jag har liksom alltid varit så men jag har inte tyckt det varit så allvarligt tidigare men det börjar irritera andra omkring mig i skolan och så.
Tacksam för svar.
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev.
När och om man skall söka hjälp är en fråga som många ställer sig. Jag brukar tycka om det är så att man har ett bekymmer som stör en väldigt mycket, så mycket att det påverkar ens vardag, då bör man söka hjälp. Jag tänker på det du skriver om att du måste se till att saker ligger på rätt plats och i rätt ordning.
Vissa människor som har den typen av bekymmer har ibland svårt att hinna med det vanliga livet för att det tar så mycket tid för dem att arrangera saker. De kan till exempel ha svårt att hinna i tid till skolan eller jobbet, de hinner inte äta frukost för att det tar så lång tid i duschen, eller att de måste lägga saker på plats i byrålådan, och så vidare. Jag vet inte riktigt om det är så för dig, men kort och gott så tycker jag att det är bra att söka hjälp om "livet" inte riktigt hinns med eller om ens ”egenheter”, till exempel benskakningar eller ringsnurrningar blir så omfattande så att det blir plågsamt.
Allt handlar om omfattningen av ditt lidande. Hur jobbigt har du det?