Klarar inte av att prata problem med någon jag ska träffa
Jag pratade om min "känslomässiga berg & dalbana" för en vuxen vän till mig, Hon sa att jag kunde ha något som hette bipolär syndrom. Jag gjorde ett test på internet och som svar fick jag att jag borde genast söka upp psykolog eller liknande för att kolla om jag har det. Det var läskigt då jag gjorde testet då jag var tvungen att kryssa i "Ja" på så många frågor. Ända sedan jag var liten har jag haft ett problem med att lita på folk, jag kan inte göra det. Eftersom jag blivit sviken så många gånger.
Och jag klarar inte utav att prata om mina problem verbalt med någon människa som jag ska tvingas träffa någon gång efter jag pratat med den. Jag vill inte berätta saker för folk eftersom jag inte vill att de ska få känna skulden eller känna att det är deras problem och att de MÅSTE fixa det.. Jag skriver hellre med folk, jag klarar inte av verbala, djupa konversationer..
Kan jag på något sätt prata med en psykolog el. något liknande via internet? Ungefär som på msn, att man.. chattar..
Jag vet att man måste träffa psykologen en gång.. kanske fler.. men det skulle betyda jättemycket för mig om det fanns något sådant..
Jag skulle bli jätteglad om jag fick svar då jag skickat in samma fråga många gånger men inte fått svar. Tack på förhand
Vemina

BUP svarar:
Hej!
Det kan säkert kännas läskigt att göra test på Internet. Jag skulle vilja lugna dig med att svaret eller resultatet inte alltid behöver stämma. Det kan vara lite grann som att läsa i en läkarbok och tycka att symptomen stämmer och att man blir rädd för att ha någon sjukdom. Hur det är just för dig med din "känslomässiga berg- och dalbana" är förstås svårt att svara på utan att göra en ordentlig bedömning.
Väldigt många tonåringar upplever att de svänger mycket i humör och känslor. Något som inte behöver vara symptom på en diagnos. Att du blivit sviken många gånger har säkert påverkat dig och du verkar ha tänkt mycket på detta och det som blivit problem för dig. Du är tydlig med att du skulle vilja prata med någon om dina problem. Har du provat att prata med någon och känt att det inte blev bra eller är det mer en stark känsla av att du inte skulle kunna klara av det? För vilka gäller din rädsla för att lägga skuld på andra och att göra dina problem till deras? De flesta skulle inte känna det så och helt säkert ingen som var professionell. Risken finns att du tar på dig för stort ansvar för hur andra skulle reagera? Du har rätt att säga hur det är för dig och bli respekterad för det.
Det är bra att du lättare kan uttrycka dig när du skriver. Jag skulle ändå önska att du gav dig själv en möjlighet att få hjälp genom att träffa en psykolog eller annan behandlare. Det skulle vara bra om du kunde säga till den personen att du helst skulle vilja prata genom Internet för att det för dig är mycket svårare att göra det direkt till personen. Då finns en möjlighet att hitta ett sätt att hantera det här. Kanske fungerar det att prata med just den personen eller att du då kan få tips på ev. Internet kontakt.
Du kan vända dig till kurator eller psykolog på din skola eller till en ungdomsmottagning. Du nämner inget om din familj, finns det föräldrar som kan hjälpa dig med en ev. BUP kontakt?
Det kan låta trist att höra att du ska ge det här en chans men jag tror att det är en möjlighet som du är värd att få prova. Lycka till!