Känner mig så ensam
Jag känner mig så ensam, har känt så i typ 2 månader. Jag brukade vara med mina två bästa kompisar i skolan och på fritiden men nu har de börjat ignorera mig utan anledning. Jag har nyss bytt klass eftersom jag bytte linje på gymnasiet och har lärt känna några där men inga som jag gillar så mycket. Jag sitter hemma varje helg och gör inte så mycket. Min mamma blir arg på mig eftersom jag är hemma så mycket, hon frågar om jag inte vill vara med kompisar någon gång, men jag har ingen att fråga. Mitt självförtroende är så dåligt just nu och jag känner mig värdelös, inget känns roligt längre. Vet inte vad jag ska göra för att bli glad igen, det känns hopplöst.
Linn

BUP svarar:
Hej Linn!
Du bytte linje på gymnasiet och efter vad jag förstår så kom du då lite ifrån dina två bästa kompisar. Jag får intryck av att det fungerat väldigt fint mellan dig och de två bästa kamraterna tills nu, då de verkar vända sig ifrån dig och du blir ganska ensam. Jag förstår att du blir ledsen och kanske känner dig sviken.
Samtidigt börjar du lära känna nya kamrater men de betyder inte lika mycket för dig som dina andra. Jag tror nog att du behöver ge de nya relationerna mer tid. De relationerna kanske kommer att betyda mer efter en tid samtidigt som det inte är säkert att kontakten för evigt måste vara slut med dina andra kamrater. Ni kanske alla tre har lite svårt i omställningen till att du flyttat till en annan linje och annan klass.
De flesta ungdomar känner igen sig i att någon gång ha delat din situation av att känna sig ensam och ledsen. Jag tror att du får tänka på att det är en period och fundera över vad det finns som är bra i ditt liv, trots allt.
Om din mamma blir orolig så berätta hur det är för dig och visa henne kanske det här brevet du skrivit hit. Kanske kan ni tillsammans försöka se det som är positivt just nu. Framför allt kan hon kanske hjälpa dig med att beskriva hur du är en värdefull person och inte alls värdelös.
Lycka till!