Kan man ha både adhd och bipolär sjukdom?
Jag tror att jag bara fått diagnosen adhd för att det är lättare att behandla?
JA, jag vet att jag har adhd men jag tror även att jag är bipolär,
Jag mår skit dåligt ibland , helt utan anledning så vill jag bara ta självmord.
Fast sen en stund senare så mår jag asbra och vill dra till skolan och träffa kompisar. Väl på skolan så irriteras jag av mina kompisar , eller så irriteras dem av mig.
Mina frågor är : Kan man få tag på antideppresiva utan att en av mina förälder får reda på det, för min pappa är liksom emot medicin
.. men inte min mamma
Andra frågan är : Kan man ha både adhd och Bipolar sjukdom?
Riwl

BUP svarar:
Hej! Tack för ditt brev! Du skriver att du tror att du fått adhd-diagnos för att det är lättare att behandla, men så kan det inte vara. För att få den diagnosen så är det flera och mycket tydliga kriterier som måste uppfyllas. Du har två tydliga frågor i ditt brev och på den första frågan svarar jag att det är en fråga som du och din mamma behöver diskutera med din läkare. Dels så behöver ni diskutera om och i så fall vilken medicin du ska ha för att få hjälp med dina svårigheter och dels så behöver ni prata om hur du ska kunna få eventuell medicin nu, när din pappa är emot det. Det är ganska vanligt att föräldrar är oroliga för att deras tonåringar ska börja äta medicin och därför är emot det. För det mesta går det att lösa genom att föräldrar får ordentlig information om läkemedlet och får prata om sin oro med den läkare som barnet eller ungdomen har kontakt med på mottagningen. Om din pappa inte fått den möjligheten än så tycker jag att det är något som bör kunna ordnas. Det kan hända att han i så fall ändrar sig. Din andra fråga är om man kan ha adhd och bipolär sjukdom samtidigt. Det är dessvärre ingen enkel fråga som man direkt kan svara ja eller nej på. Jag vill i stället råda dig till att kontakta den BUP-mottagning som du varit på och diskutera de här viktiga frågarna med läkare där. Du kanske då också skulle kunna få en samtalskontakt med någon terapeut på mottagningen för att få stöd då du mår så dåligt att du inte orkar leva. Det tror jag vore bra för dig vare sig du får medicin eller inte. Hoppas du får hjälp snart, det är du värd!