Kan inte sluta räkna
Hej. Jag kan inte sluta räkna. Jag bara räknar om och om i huvudet. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, svälj. Om och om igen. Sen om jag kliar mig på näsan med vänster hand så kliar jag mig med höger också. 1, 2, 3, 4 gånger. Sen med andra handen 5, 6, 7, 8. Det kliar lite mer. 9, 10, 11, 12. Oj, det var tredje omgången jag kliade mig, och tre går inte. Det är ont. Så jag måste göra det igen. 13, 14, 15, 16. Men 16 är ett dåligt tal, så då måste jag klia mig ännu en gång. Sen räknar jag igen. 6, 7, 8, 9, 10. Sen måste jag svälja. Då blir det plus två. 12. Nu måste jag sitta helt stilla så att det inte blir 13, för 13 är ett ont tal. Åh, ska jag titta på TV, någon säger något dåligt, som att någon dör, blinka inte, svälj inte, för då händer det på riktigt. Var. Helt. Stilla. Men fortsätt räkna i huvudet. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. Svälj. Och sen börjar allt om igen. Jag blir galen. Sådär, plus mycket mer, pågår i min hjärna hela tiden. Det går inte att sluta. Och jag kan inte berätta för någon, för alla har ju sina små fixideér, så ingen skulle bry sig. Och det är ju inte så att det hindrar mig i vardagslivet eftersom de mesta av dessa tankar "bara" utspelar sig i mitt huvud, men det är bara så jävla jobbigt när hjärnan går på högvarv dygnet runt. Hur får jag bort det här?

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det som du beskriver i ditt brev är tvångstankar och tvångshandlingar. Något som man tänker och som väcker obehag och något som man gör för att minska obehaget. Det blir en ond cirkel då tanken väcker lite mer obehag nästa gång och man måste göra lite mer för att sänka obehaget.
Det låter som att det är riktigt jobbigt för dig att ha det såhär. Enkelt sagt så behöver du sluta göra tvångshandlingen. Det vill säga sluta räkna, klia, svälja och göra om.
Det som kommer att hända är att det kommer att kännas obehagligt, det kallas för ångest. Om du inte gör tvångshandlingen så kommer din ångest först att öka för att därefter minska. Som du anar kan detta vara svårt att göra på egen hand. Ibland behöver man extra hjälp. Gå in på BUP:s hemsida (www.bup.se). Jag rekommenderar också att du tittar på www.ocdforbundet.se där det finns mer information om tvångstankar, tvångshandlingar och olika tips och råd om hur man kan göra själv. Hoppas du fått svar på din fråga och att du snart kan få bukt på dina tvånghandlingar.
Lycka till!