Jättemånga problem
Hej, jag har jättemånga problem, vissa kanske går att löda men vissa inte.
Jag är rädd för känslor, speciellt ilskan. Nr jag blir arg så kan jag ta en sax och skära sönder mina lår och hönder. När jag vill gråta så blundar jag och kämpar för att få bort tärarna. GAMLA MINNEN AV GAMLA PROBLEM bara dyker fram i hjärnan och förstör alllllllt. Jag är en dilemma för allihopa, jag orsakar bara problem för allt och alla, även för mig själv. Problem som jah inte kan kontrollera men problem som jag måste lära mig att kontrollera. Men det känns jättesvårt, va fan ska jah göra? Jag orkar inte mer, har kämpat i ett år nu, det känns som om slutet närmar sig och att jag vågar göra allt, mem jag vill inte svika mina föräldrar, jag är deras hopp! Snälla, ge mig lösning, finns det lösning lver huvudtaget? Allt känns jobbigt, att gå på toa känns fruktansvärt, jag orkar inte kämpa mer!!!!!!!
.

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Låter som du hamnat i någon form av ond spiral där både gamla och nya problem blandas ihop och du har verkligen slitit själv för att försöka komma tillrätta med dina problem.
Jag kan inte ge dig någon enkel lösning, men väl några råd på vägen.
När man mår dåligt har allt en tendens att blandas ihop, stora som små problem. Det du skulle kunna prova är att göra en problemlista och gradera problemen efter hur jobbiga du upplever dem.
Nästa steg blir att titta på vad du kan påverka själv och vad du behöver hjälp med, kopplat till dina problem. När du sett vilka problem du själv kan påverka, så vad skulle ett litet steg vara som du kan göra redan idag? Belöna dig själv när du gjort en sån liten sak.
Att skada sig brukar vålla så mycket negativa konsekvenser att man oftast måste börja där. Det finns konstruktivare sätt att dämpa psykiskt smärta, tex att lägga en isbit på armen. Mer sådana konkreta tips på alternativ till självskadebeteende kan du hitta på shedo.org. Det finns en bra självhjälpsbok som heter lyckofällan. Den handlar om hur man kan ta med sig svåra saker i sitt livsbagage och ändå ha fokus på det som är viktigt.
Om du tycker det bli för tufft att försöka på egen hand på det sätt jag beskrivit, så tveka inte att ta hjälp hos BUP! Lycka till!