Jag vill vara benig!
Hejsan..
jag undrar om man kan komma till BUP utan att föräldrarna vet det? Jag vet att jag behhöver hjälp, allt känns helt hopplöst, jag skär mej i armarna men min bästis har gömt min kniv så jag kan inte det nu, och jag bantar hela tiden. Mitt bmi är nästan underviktigt men jag känner mej tjock och försöker att äta så lite som möjligt, men ibland går det inte så jag äter massa godis eller liknande och spyr upp allt. Mina vänner försöker stötta mej och säger att jag är smal och så, men jag blir bara irriterad av det. Jag vet ju att jag inte är smal. Jag vill vara benig liksom, med revben som sticker ut på magen och tydliga höftben. Jag tränar regelbundet 2 dagar i veckan, och går gärna på promenader också. Jag kan inte gå ner känns det som. Och resten av mit liv känns också hopplöst, jag orkar ingenting typ. Hamnar lite efter med läxor och andra saker. Vet inte vad jag ska göra...
Deprimerad

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss för det låter som att det är dags för dig att söka hjälp.
Du skär dig, börjar få det besvärligt i skolan och du tycker livet känns hopplöst. Du låter nedstämd eller deprimerad, och som du själv säger kan det bero på flera saker. Att du inte äter bra förvärrar ditt tillstånd. Det låter som att du har ett bra stöd av dina vänner, men det hjälper inte i det allvarliga läge som du befinner dig i.
Jag undrar hur det kommer sig att ingen vuxen har märkt hur du mår. Det kanske är en fråga som du inte kan svara på, men nu är det hur som helst dags att vuxna runt dig får veta, så att du får den hjälp du behöver.
I ditt läge tror jag inte att det är så bra att komma till BUP utan föräldrar, men du kan ringa och diskutera din syn på saken och höra vad BUP just där du bor tänker. Bor du i Stockholmsområdet finns det också möjlighet att vända sig till Stockholms Centrum för ätstörningar.
Tveka inte, det finns bra hjälp att få! Jag tror du behöver stöd att få en mer realistisk syn på kroppen, ätandet och dig själv.
Lycka till!