Jag vill inte gå till gymnasiets kurator.
Hej.
Jag har gått ur grundskolan och därmed kan jag inte längre gå till kuratorn på skolan. Jag har skärt mig vilket min mamma vet. 3 gånger ringde kuratorn hem och berättade att jag hade skärt mig. Men jag vågade aldrig berätta att jag hade/har självmords tankar. Jag började skära i 6:an och har gjort det då och då sen dess.Jag mår inte bra och jag vill inte gå till gymnasiets kurator för jag vill inte gå runt i korridorerna där oxå och känna att hon vet. Så jag undrar är det något jag kan gå till bup med eller om der är för litet?
Amanda.J

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev. Jag tycker inte att ditt lidande är för litet för att söka hjälp hos BUP. Du verkar må riktigt dåligt och både skär dig och tänker på att ta ditt liv. Klart du skall få hjälp! Vågar du prata med din mamma och be henne ringa BUP och boka en tid? Jag hoppas det. Du kan ringa själv också om du tycker det är lättare. Det bästa är dock om föräldrarna är med när man kommer till oss första gången. Det brukar vara så att man pratar en liten stund tillsammans med familjen och sedan en stund med bara dig. På bup.nu finns det artiklar att läsa om hur det går till på BUP första gången. (titta under fliken Artiklar) Jag tycker det är fint att du bryr dig om dig själv och skriver hit för att få hjälp att må bättre. Bra jobbat! När man är riktigt nedstämd och ledsen är det svårt att på egen hand komma ur det. Så du gör helt rätt nu. Var rädd om dig!