Jag misstänker jag har Aspergers syndrom.
Jag känner väldigt ofta att jag inte passar in i sociala situationer, har otroligt svårt att koncentrera mig på saker som inte intresserar mig, har svårt att förstå vad andra menar med vad de säger, har svårt att tycka synd om andra och har känner mig väldigt ofta helt utmattad och behöver vara för mig själv i ett par dagar när jag har träffat folk. Jag har så länge jag kan minnas känt att jag är annorlunda, jag har haft svårt att lära känna folk och har aldrig känt att jag passar in någonstans. Jag misstänker därför att jag har Aspergers Syndrom och undrar hur man ska gå till väga om man vill få en diagnos och om det finns någon hjälp man kan få. Jag känner att bara en diagnos skulle hjälpa mig mycket.
Aspergers?

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker att det är bra att du funderar över hur just du fungerar. Det viktiga är din känsla av att du känner dig annorlunda och känslan av att du aldrig passar in någonstans. Har du pratat med någon om det här? Skulle dina föräldrar och skolan hålla med dig i hur du ser på dig själv? Du skulle kunna börja med att prata med dina föräldrar som kan hjälpa dig att gå vidare. Om det inte går så kan du vända dig till skolhälsovården eller direkt till BUP.
På BUP får du berätta om vad som får dig att tänka att du kanske har Asperger. De kommer säkert att fråga om andra saker också. Det kan vara så att det handlar om något helt annat men är det så att man bedömer att det mer verkar vara inom neuropsykiatrin så går kan man vidare med att göra en utredning. Förutsatt att du och dina föräldrar vill det.
I en utredning ingår att du träffar en psykolog och även dina föräldrar får fylla i formulär och prata med någon. Hur man fungerar i skolan är också en del. Personal på BUP, där också läkare ingår, tar ställning till om man uppfyller en diagnos och planerar eventuellt fortsatt stöd. Ibland kan en diagnos hjälpa både den som blir utredd och omgivningen. Inte minst i hur man ska förstå sig själv och hur andra ska förstå och bemöta. Som jag förstår det är det här frågor som du går och tänker på och vill ha svar på. Oavsett om du har en diagnos eller inte så kan du få svar på dina frågor och hjälp. Lycka till!