Jag har diagnosen tourettes
Hej! jag har diagnosen tourettes.syndrom och lider såklart väldigt mycket. har ätit massa mediciner men nu är det lugnt ett tag. men det jag undrar är att om sjukdommen gör så man kan bli väldigt irriterad under vissa perioder? har märkt att.jag är väldigt irriterar och deprimerad vissa dagar.
evelina.

BUP svarar:
Hej tjej 15 år!
Du beskriver att du har diagnosen Tourettes syndrom, någonting som du lider mycket av. Du har också fått medicinsk behandling under en period. Din fråga är om Tourettes kan påverka att man kan bli irriterad och deprimerad. Jag tänker att av din beskrivning förstår man att du har stora problem av ditt tillstånd - och som du skriver - du lider! Detta i sig kan ju göra att man känner sig nedstämd och irritabel. Att man har fått en diagnos som man ska leva med och försöka hantera varje dag är en ansträngning för de flesta, vilket också kan leda till att man känner sig ledsen och arg över att man drabbats. Dessutom kan vissa påverkas av att man sätter in eller tar bort olika sorters mediciner. Jag tänker att det är viktigt att du tar upp med dina föräldrar och med din behandlare hur du mår. Kanske behöver man se över din medicinering igen? Behöver man tänka på om det finns någon annan behandling som kan hjälpa dig? Finns det andra saker som du behöver hjälp med i ditt liv? Det är bra att du skrivit hit! Det säger mig att du tar dina problem och hur du mår på allvar. Fortsätt med det! Lycka till.