Jag blir nervös för att någon ska se mig
Jag mår väldigt dåligt. En nära vän till mig dom och jag har troligen social fobi. Jag vågar inte prata med lärare, fråga om hjälp när det behövs. Jag är livrädd för att redovisa saker, och räcka upp handen för att säga något på lektionen.
Undviker ögonkontakt så mycket som möjligt. Jag har vänner och dom älskar mig, men jag är nästan aldrig med någon hemma. Nu har det även blivit jobbigt att följa med mamma och handla i affären, jag blir nervös för att någon ska se mig.
Vad ska jag göra ?
en rädd tjej

BUP svarar:
Hej. Du undrar över social fobi och beskriver också att din situation blivit svårare. Det verkar som att fler saker är jobbiga för dig nu än tidigare och att det handlar om att du undviker eller är rädd för situationer, där du möter andra människor. Finns det dessutom
annat som påverkat dig under senare tid? Du skriver om din nära vän, jag blir osäker på vad som hänt henne/honom utifrån din text. Du har vänner och du har en mamma, kanske också pappa och andra familjemedlemmar? Har du berättat för dina föräldrar om hur du känner dig? Det finns god hjälp att få för social fobi på BUP och jag tycker att det är en god ide att du och dina föräldrar vänder er dit tillsammans. Om det finns annat i ditt liv som du behöver prata om utöver din rädsla i sociala situationer, kan du ta upp de sakerna också vid samtalen på BUP. Det finns hjälp att få, så att du kan må bättre. Lycka till.