Hur jag än skrubbar min hud försvinner inte smutsen
Hejsan. Jag har ett problem.. Och för ni ska kunna ge mig bäst möjliga svar tänkte jag börja med att berätta om mitt förflutna.. Jag var ofta ledsen som barn.., osäker och ensam. Målade mycket och lekte i min egna lilla värld. Började banta efter en kille i klassen kallat mig "tjockis/gris" och blev ätstörd vid 9 års ålder.
Började skära mig, och klä mig utmanande. När jag var 11 började jag röka och ta överdoser av allt möjligt, snart därefter alkohol, droger..förlorade oskulden vid 13. Hade ett bråkigt förhållande med en kille tills jag fyllde 15..
Började träffa massa olika killar, och sen vart jag kär igen för precis ett årsedan. Vi gjorde slut efter 2 veckor och då tvingade han mig till sex. Efter det fortsatte jag ligga med olika män..
( som faktiskt var snälla mot mig tills efter vi hade legat..) Blev knulla och lämnad.. Nu KAN jag inte ha sex utan börja gråta.. Vågar inte säga nej.. Sen efter känner jag mig så jävla äcklig.. Hur mycket jag än skrubbar min hud ren ned hjälp av vassa föremål försvinner inte smuttsen från min kropp.. Har ni något tips på vad jag ska göra..?
Har träffat en kille nu som jag älskar, och han älskar mig och respekterar att jag inte vill.. Men jag vill ju ligga med honom.. Men mår så jävla dåligt efteråt. Varför..?
Eran maja

BUP svarar:
Hej Eran Maja och tack för ditt brev!
Jag tycker att det är mycket bra att du skriver hit! Du vill förändra ditt liv och du har träffat en kille som du säger att du älskar. Efter att som litet barn ”levt i din egen lilla värld” har du därefter levt på ett sätt som nog visat det du kände redan som liten, att du inte riktigt vetat hur du skulle passa in och hur du velat vara. Det har varit för mycket av dåliga saker i ditt unga liv, rökning och droger och sex på fel sätt. Nu när du nu vill ha sex med en person som du tycker om är det som om du både vill och inte vill.
Har någon nära dig sett och förstått vad du varit med om eller har du kämpat helt ensam undrar jag? Vad jag varmt önskar dig är att du till att börja med gör dig mindre ensam genom att söka dig någon samtalskontakt. Och att du får hjälp att bearbeta det negativa du varit med om så att du kan sluta känna äckel och självförakt och att skämmas (skammen brukar komma av att andra gör en illa). Och så önskar jag dig att du får hjälp att säga ja och att säga nej, till det du verkligen vill och till det du verkligen inte vill.
På ungdomsmottagningar eller samtalsmottagningar för unga finns det många som arbetar och som är vana att hjälpa unga människor med just de frågor du har. Titta vad som finns i den kommun där du bor på www.umo.se Jag uppmanar dig verkligen att fortsätta på den väg du nu slagit in på, det vill säga att be om hjälp för att komma tillrätta med din självkänsla och ditt självförtroende så att du kan känna dig stolt över dig själv! Lycka till!